Planerar att dra vatten från huset till ett Attefallshus. Avståndet är 30m. Finns ingen möjlighet att gräva ner slangen på frostfritt djup.

Har hitta följande produkt som skulle fungera:

1. http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-supra-plus-25/
Kostnad ca 8000 SEK

2. Köpa PEM rör + isolering samt självbegränsande värmekabel som placeras inuti PEM rör
Kostnad: 3200 SEK

Är det dumsnålt att välja alternativ 2 eller funkar en sådanlösning lika bra?

Var i landet kommer stugan vara?
Hur ofta kommer stugan (tas vatten) att användas på vintern?
Kommer den att grävas ner någonting, i så fall hur djupt?

knauer skrev:
Planerar att dra vatten från huset till ett Attefallshus. Avståndet är 30m. Finns ingen möjlighet att gräva ner slangen på frostfritt djup.

Har hitta följande produkt som skulle fungera:

1. [länk]
Kostnad ca 8000 SEK

2. Köpa PEM rör + isolering samt självbegränsande värmekabel som placeras inuti PEM rör
Kostnad: 3200 SEK

Är det dumsnålt att välja alternativ 2 eller funkar en sådanlösning lika bra?
Jag ser båda som likvärdiga rent funktionellt så vill du göra jobbet med alt 2 så går det lika bra så, eller bättre du kan ju välja tex isolering fritt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Stugan ska uppföras i Göteborgsområdet. Tanken är att den ska användas året runt. Ca 15m av slangen kommer att gå under an altan, medan resterande 20 m kommer att vara nedgrävd i marken på ca 40cm djup,

Risk för dumsnålhet skulle jag säga. Kan du få din isolering så tät att det inte läcker in vatten, förstör isolerförmågan och ökar elkostnaderna?

Lägg markisolering ovanpå slangen, lägg skivorna på tvären så det blir 120 cm brett.
Funkar det för mig i Umeå så funkar det i Göteborg. Det är markvärmen från jordens inre som håller det frostfritt
50 mm tjock isolering lär räcka, jag lade 70.
En lång bit är dessutom plogad hela vintern.
Gräv ner så gott det går.

Protte

Och förbered för värmekabel med T-skarv i någon av ändarna om det skulle behövas, samt avstängning inomhus med dräneringsmöjlighet.

Tack för alla synpunkter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.