Vi lade om taket för fem år sedan, men sparade håltagningen för avloppsluftningen till "senare när resten är klart". Det har inte blivit av sedan dess, men avloppet (kommunalt) fungerar alldeles utmärkt även utan luftare.

Vad jag förstår så finns luftaren där för att det inte skall bli undertryck i rören som i sin tur drar ur vätskan ur vattenlåsen, men vi har inte detta problem. En annan anledning är att det skall bli bra luftning i infiltrationsbädden, men vi har ingen sådan eftersom det är kommunalt avlopp.

Finns det andra anledningar till att montera en luftare eller vad har ni att säga om detta? Borde jag montera en luftare nu eller är det så att säga "skit samma" (ursäkta vitsen)?

Funkar det så funkar det, men är verkligen röret upp under taket pluggat?

Protte

• Gilla
Robin_
  • Laddar…
Röret (luftaren) är noggrant pluggat uppe på vinden för att det inte skall komma ut fukt eller lukt. Vi tog bort den gamla genomföringen genom taket när vi renoverade och tänkte sedan ta upp ett nytt hål när taket är klart. Detta har dock inte blivit av ännu, och allt har fungerat bra i fem år nu.

Frågan är om det är nödvändigt att göra det nu eller om vi bara skall köra vidare med pluggad luftare.
Det fungerar trots allt, men det kanske finns andra argument för en luftare?

Nej inga andra argument.

Jag har själv haft luftröret pluggat med en kaffeburk och 10m silvertejp sedan 15 år tillbaka. Det funkar men jag märker att jag behöver spola med storspolningsknappen på muggen ibland för att det ska tömma rören, så lite byggs nog upp här pga dålig luftning. Men, har man inga sådana problem, eller med tömda vattenlås, så finns ju ingen anledning att göra hål i taket. Se bara till att det är tätt på vinden, det är viktigt.

Jag vet att det är viktigt med tätheten, för det var inte helt tätt från början tyvärr. När jag kom upp på vinden luktade det avlopp och var klart fuktigt i närområdet. Nu är det tätt och lukt/fukt är borta.

Om jag trots allt får för mig att ta ett hål i taket (fast ju färre hål desto bättre) vilken genomföring är bäst? Det finns de med bara ett hål i en panna och de som ser ut som en liten skorsten. Är det bara en smaksak eller finns det andra aspekter?

Mäh? Röret är på plats? Det ska inte vara tätt, man sätter en backventil i änden. Mynnar röret i en kallvind finns ju absolut noll anledning att inte smocka dit en frigolitsvamp istället för pluggen. Med den på plats kommer det varken lukta eller fukta.

Ja det är ju givetvis en medelväg att gå och få det bästa av två världar. Inget hål i taket, men ändå en viss luftning. Använder man denna lösning när man bygger nya hus eller när används den i första hand?

Backventiler har jag fått för mig riskerar frysa på kallvinden och då bli otät med fuktproblem som följd.

Har man inga problem med spolning eller vattenlås finns det noll anledningar att sätta dit en.....

Har du betongpannor finns det pannor med hål i som passar, till tegel har jag inte sett någon sådan.

Nån medelväg är det inte, det ska bara in luft i röret, aldrig ut. I nya hus krånglar man med stor sannolikhet till det på nåt sätt, men metoden med backventil har använts i minst femtio år, förmodligen mycket längre än så.

Hål i taket är ju inget att sträva efter...

Claes Sörmland
Det kan finnas ett skäl till för avloppsluftning och det är syresättning av avloppsledningarna. Speciellt köksavlopp bygger på en biofilm och denna påbyggnad i rören förvärras om det är brist på syre. En pluggad avloppsledning har ju inget luftdrag i sig så syrebrist uppstår mer sannolikt än om luftning finns.

Jag har den senaste veckan blivit lite medveten om hur det kan byggas på i en icke luftad köksledning:

Täppt avloppsledning med synlig biofilm och minskad genomflödningsförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
S
så klart är det viktigt luftning av avloppet om inte för spolfunktion, kan ju bli som för Claes Sörmland

När jag har googlat avloppsluftning så får jag uppfattningen att ett öppet rör som mynnar ut på taket är det absolut vanligaste. Har även ni den uppfattningen eller byggs det nya hus utan luftare eller med ventil?

Gör jag ett hål i taket och drar upp luftaren där är det som tidigare och allt fungerar säkert perfekt. Det som talar emot denna lösning är dock följande två punkter.

1. Ju färre hål i taket och medföljande risk för läckage ju bättre.
2. Det kostar både tid och pengar att göra detta och om det inte behövs är ju båda bortkastade.

Just nu lutar jag åt att göra ett hål i taket och dra ut en luftare, men jag tar tacksamt emot fler synpunkter. Vad står det i byggreglerna om man nu vill göra enligt konstens alla regler?

Förr så fanns bara en möjlighet, hål genom taket.
Numera har vi två möjligheter, hål genom taket eller vakuumventil .
Mitt hus från förr (1938) hede ju hål i taket men lite reparationer och ombyggnader så är det ersatt med ventiler.

Protte

Som jag skrev tidigare, funkar det så funkar det, rör inget, eller sätt en ventil på kallvindan.

Claes Sörmland
En liten notis från lagstiftaren! Ni trodde väl inte att vi missat att reglera detta!

BBR 6:641

Textutdrag om regler för spillvatteninstallationer enligt BBR, med fokus på luftningsledningar och förbud mot luftning genom byggnaders ventilationssystem.

Jag läser det som att det lagliga kravet är att det ska finnas luftningsledningar och att vakuumventil är en OK lösning. Det står t ex ingenting om att det ska luftas ut i det fria eller över tak.

• Gilla
Gsan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har en vakuumventil på kallvinden för toastammen. Det har funkat fint i tio år nu - inget problem med vattenlås eller lukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.