Hej alla! Då jag har renoverat köket är det nu dags att koppla in min nya köksblandare med diskmaskinsavstängning, en Mora Cera. Inkommande vatten kommer genom väggen från toalettutrymmet. Innan handfatet sitter det ballofixer och jag har även tänkt att montera sådana ventiler innan köksblandaren. Jag har förhoppningen att fixa jobbet själv annars får jag ringa in VVS:ar'n. Arbetet ska utföras så att resultatet blir gjort på ett korrekt sätt. Rören som kommer in är rätt så flexibla men går det att ”tvinga in” dem mot väggen utan att vecka dem eller förstöra dem på annat sätt? Måste klammern vara fäst i väggen eller räcker det att det sitter i skåpstommens baksida?
Vattenrör och slangar under köksskåp inför installation av Mora Cera köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver också korta upp det ena röret och det har jag tänkt att göra med en röravskärare. Rörens ytterdiameter är 16,25mm och gängan som ska passa i mässingsmuttern är 20,9 mm. om jag mätt rätt. Diametern på rören/slangarna som tillhör blandaren är 9.8 mm.
Hand håller gammal vattenledningsända med mässingskoppling och bypassventil mot en vägg.
Skapa konto

Flexibla vattenslangar till köksblandare med metallomspunnen yta och mässingsmutter.
Skapa konto

Förslag på vad jag behöver införskaffa? Andra tips för att göra jobbet? Tack på förhand.

Krilleman
Eftersom dina LK PEX 16mm rör inte räcker upp till blandaren skulle jag ha monterat två vinklar ca 5cm ut från väggen och dra vidare med koppar.

Tvinga upp PEX är aldrig en långsiktig lösning.

Kör vidare med 15mm kopparrör (15mm är normen för kök) Klamma kopparrören är ett måste. Klammer från Falusnap är bra grejer!

"S":a först in rören från vinklarna till 2cm från bakstycket. Snyggast blir nog att sätta vinklarna pekandes till höger och sen bocka upp kopparrören 90º uppåt till blandarrören.

Det är 10mm-ändar på blandaren.

Köp alla kopplingar från Vatette så blir det godkänt och bra!

Då blir inköpslistan:

Hårda 15mm kopparrör
2st 16mm kopplingsset
2st 15mm vinklar
2st 15x10mm ballofixer
2st enkelklammer falusnap (liggandes ledning)
2st dubbelklammer 4cc falusnap (ståendes ledning)
Bocknyckel

Att koppla rör är ganska lätt. Som krilleman skriver så är det nog bäst att sätta 90graders vinklar där rören kommer in. Sen en rörstump och en övergång till 10mm.
På dom rören som kommer in så kapar du och skalar bort lite plast och på med vinkeln. Glöm inte stödhylsan då det är mjuka rör. Borde finnas bra instruktioner på nätet hur klämringskopplingar skall hanteras så googla lite så ser du hur det fungerar.

Krilleman
Larsa skrev:
Att koppla rör är ganska lätt. Som krilleman skriver så är det nog bäst att sätta 90graders vinklar där rören kommer in. Sen en rörstump och en övergång till 10mm.
På dom rören som kommer in så kapar du och skalar bort lite plast och på med vinkeln. Glöm inte stödhylsan då det är mjuka rör. Borde finnas bra instruktioner på nätet hur klämringskopplingar skall hanteras så googla lite så ser du hur det fungerar.
Det är PEX inte prisol, därav behovet av kopplingsset!

Ingen skalning av plast ska utföras.

Oj, sorry. Tittade bara snabbt på bilderna och trodde att det var prisol då rören var så krokiga.

Tur att krilleman är vaken, och jag får skämmas 🙁. Andra bilden är ju tydlig...

Men fortfarande inget svårt arbete. Nu får du googla pex också 😄

Tack krilleman, jag får göra en pudel och skylla på ngt bra...

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Många tack! Med så bra förklarat och en inköpslista känns det som att jag kommer att ta mig an det hela på egen hand!

Var får man tag i Vatette-produkter? (jag frå inte köpa på Ahlsells)

Thomas_Blekinge skrev:
Var får man tag i Vatette-produkter? (jag frå inte köpa på Ahlsells)
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den frågan. Det kan säkert nån av herrarna som svarat mig i tidigare inlägg. Jag har tur, kan handla på Ahlsells genom min arbetsgivare. :)

Krilleman
Nästan alla internetbutiker har deras sortiment upplagt. Dock inte Rinkaby (som har VSH som standard)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.