5 163 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Dåligt vattentryck på vån 2
Hej
Djupborrad brunn med ejektor och hydrofor. 300 liters varmvattenberedare.
I källare och vån 1 är trycket ok på både kallt och varmt vatten. På vån 2 är kallvattnet ca 50℅ tryck och varmt ca 10℅
Hydroforen kunde ha bättre tryck, men är förhållandevis ok med 1/4 luft.
Vad kan vara fel?
Djupborrad brunn med ejektor och hydrofor. 300 liters varmvattenberedare.
I källare och vån 1 är trycket ok på både kallt och varmt vatten. På vån 2 är kallvattnet ca 50℅ tryck och varmt ca 10℅
Hydroforen kunde ha bättre tryck, men är förhållandevis ok med 1/4 luft.
Vad kan vara fel?
Själva höjdskillnaden mellan våningsplanen tror jag du kan bortse ifrån. Det krävs en skillnad på 10 m för att åstadkomma en tryckskillnad på 1 bar. Här verkar det som det är något annat som gör att du får dåligt tryck.
Finns det ventiler (kranar) som inte är ordentligt öppna?
Vad är det dimensioner på ledningarna till övervåningen?
Finns det flera tappställen på övervåningen? Är det samma problem på alla?
Skräp i ventiler/ballofixer?
Har du kollat så att det inte sitter skräp i strålsamlarna i kranarna?
Många termostatblandare till bad och dusch har inbyggda filter. Separata för kallt och varmt vatten. Dessa kan vara igensatta.
Finns det ventiler (kranar) som inte är ordentligt öppna?
Vad är det dimensioner på ledningarna till övervåningen?
Finns det flera tappställen på övervåningen? Är det samma problem på alla?
Skräp i ventiler/ballofixer?
Har du kollat så att det inte sitter skräp i strålsamlarna i kranarna?
Många termostatblandare till bad och dusch har inbyggda filter. Separata för kallt och varmt vatten. Dessa kan vara igensatta.
Jag har funderat en stund, gått runt i huset och följt rör och ledningar, fyllt på tryck i hydroforen och googlat 
Rören är hyfsat nybytta i hela huset, ca 3 år sedan. Kopparrör i dimension ca 20mm (hittade inte skjutmåttet nu)
Vi upplevde samma problem med handfatet uppe för ca 1,5 år sedan och slutade helt enkelt använda det.
Min tanke just nu är antingen kalkavlagringar eller något som satt sig i blandaren, så jag tänkte börja med att lossa den och titta.
Frågan är hur jag bryter varmvattnet?
Kallvattnet stänger jag bara av efter hydroforen, men varmvattnet hittar jag ingen kran efter varmvattenberedaren hur jag än följer rören. Räcker det att enbart stänga av strömmen till den?
Och att lossa blandaren antar jag är ganska straightforward? Lossa bultarna mot väggen, ta loss, rengöra och skruva tillbaks (täta gängorna med lin o klet)
?
Rören är hyfsat nybytta i hela huset, ca 3 år sedan. Kopparrör i dimension ca 20mm (hittade inte skjutmåttet nu)
Vi upplevde samma problem med handfatet uppe för ca 1,5 år sedan och slutade helt enkelt använda det.
Min tanke just nu är antingen kalkavlagringar eller något som satt sig i blandaren, så jag tänkte börja med att lossa den och titta.
Frågan är hur jag bryter varmvattnet?
Kallvattnet stänger jag bara av efter hydroforen, men varmvattnet hittar jag ingen kran efter varmvattenberedaren hur jag än följer rören. Räcker det att enbart stänga av strömmen till den?
Och att lossa blandaren antar jag är ganska straightforward? Lossa bultarna mot väggen, ta loss, rengöra och skruva tillbaks (täta gängorna med lin o klet)
?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Vad gäller blandaren så kan du ju börja med "strålsamlaren", alltså den yytersta delen av utloppet. Där sitter ett antal metallnät som skall blanda in luft i strålen för att få en bekväm form och hårdhet. Det är avanligt att det samlas skräp eller kalk i nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Och det räcker att du stänger av kallvattenkranen till huset (efter hydrofonen), då försvinner trycket även på varmvattnet. Om du vill lossa på blandare.
Det var smuts el nåt i blandaren, lossade den o blåste ur den, nu är det tryck som aldrig förr 
Klicka här för att svara