Idag så kommer vattenrören in genom väggen ca 30 cm ovanför golvnivå i badrummet, dessutom är detta endast 70cm från duschutrymmet. Jag har förstått att det inte är godkänt och som det är nu har de inte tätat rörgenomföringen på något sätt, ser inte alls bra ut.
Men nu ska vi lägga in en ny plastmatta i badrummet, men är det godkänt att gå igenom med vattenröret 70 cm från duschutrymme om det sker uppe vid taket?
Våtutrymme räknas 1m från duschutrymmet och där tillåts ju inte genomföring förutom avlopp, men finns det avsteg från denna regeln om rören kommer ut nedanför taket?

BirgitS
Jag kan inte hitta något om det skulle vara förbjudet med rörgenomföring utanför duschutrymmet i GVK:s regler i alla fall: https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforingar

Det är väl rätt normalt att man har ett handfat bredvid dusch eller badkar.

Ofta går man ju igenom med rör inne i själva duschutrymmet. Blandaren ansluts till rör som kommer genom väggen.

Hittade info hos säkervatten och det verkar ju vara godkänt så länge det inte är till duschutrymme, så till våtzon 1 är det ok.

3.3.2 Får man ha rörgenomföringar för tappvatten- eller värmerör genom väggar i våtzon 1?

Ja, men inte i plats för bad och dusch, såvida det inte sker i enligt punktlistan.

direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant
rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter över färdigt golv och minst 100 mm från tak

Hade rörisen hos mig igår för att installera avstängning på vattnet, men han var inte helt hundra på de nya reglerna eftersom det var länge sen han jobbade med det på deras firma. Han skulle kolla med de andra gubbarna på firman som har säkervatten utbildning vad som gäller.

Min inkommande vattenledning kommer upp i skrubb i köket som är vägg i vägg med badrummet. Hur brukar man göra anslutningen med utanpåliggande rör som ska dras genom väggen, brukar man sätta en väggbricka med tätning mot plastmattan i badrummet där de kommer in? Någon form av våtrums stosett?
Som det är nu kommer rören in rakt genom väggen, utan någon form av tätning, dessutom med för stora hål....

Redigerat:
BirgitS
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.