Hej 👋

Inte 2016 års fräschaste bild, men hur får jag loss brunnen så jag kan göra rent? Det finns inget handtag utan d ser ut att sitta skruvar. Men det ser ju ut som det sitter snett? Dessutom syns bara en skruv resten ser d ju ut som det är täckt med fog/puts.

/N
Smutsig brunnslock i golv med en synlig skruv omgiven av fog eller puts och svartvit kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska vara ett handtag! Ner med fingrarna i vattnet grip runt kanten och dra.

Det gör inget att den sitter "snett".

Du borde kunna lossa delen i mitten för att rengöra.
Du ser fasningarna på delen som ska gå att lossa, dessa är i "klockan 7-8 och 1-2".

Tack, gjort! Men fick bara upp denna. I tidigare boende har jag alltid fått upp en liten burk där allt samlats. Är det mao bara ner å gräva? Eller ska grejjen på bilden egentligen sitta fast i nåt annat?

Lös del av en golvbrunn på kaklat golv bredvid en hel brunn med förvirring angående installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, denna typ ser ut såhär allt är korrekt. Inget handtag finns normalt på denna.

När du återställer genom att trycka ner insatsen. Var då noga med att trycka ner den jämnt så inte o-ringen på kanten skadas.
Lite matolja eller ännu hellre vaselin på o-ring underlättar.

Ah ok tack. Såg nu hur det ser ut efter det att all gegga försvann. Fräscht haha.

Tack för svar och hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.