1 325 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vatten: Ska jag dra V+K till badrummet eller V+V+K+K+K?
Hej
Jag ska förbereda lite inför kommande VVS-arbete som rörmokaren ska göra.
Men så att jag kan planera lite:
Vi ska ha en fördelare i ett rum en våning ner. Så rör ska dras upp och iväg i ett par meter för att komma till framtida badrum.
Det ska vara inbyggda rör i rör.
Är det enda rimliga att dra alla fem ledningarna till badrummet, eller går det att lösa det med bara två och sedan dela det på ett rimligt sätt där inne? Det går ju i teorin att ta ut alla fem rören i ett skåp under handfatet och ha en liten fördelare där, men jag antar att man ogärna gör så?
Tack!
Jag ska förbereda lite inför kommande VVS-arbete som rörmokaren ska göra.
Men så att jag kan planera lite:
Vi ska ha en fördelare i ett rum en våning ner. Så rör ska dras upp och iväg i ett par meter för att komma till framtida badrum.
Det ska vara inbyggda rör i rör.
Är det enda rimliga att dra alla fem ledningarna till badrummet, eller går det att lösa det med bara två och sedan dela det på ett rimligt sätt där inne? Det går ju i teorin att ta ut alla fem rören i ett skåp under handfatet och ha en liten fördelare där, men jag antar att man ogärna gör så?
Tack!
Vi har sju vattenledningar, tre med VV och fyra med KK i badrummet. Alla ledningarna är dragna var och en för sig själv från ordinarie fördelarkopplet. Har nämligen för mig att man vill undvika skarvar på ledningarna, framförallt om det blir förlagt i vägg.
Vatette badrumsfördelare under tvättstället löser problemet. 3-rörs för KV och 2-rörs för VV. Tvättstället kopplas på sticket uppåt.
Dra upp två 16mm Rör-I-Rör.
16mm har 30% större flöde än 15mm!
På så sätt kommer alla kopplingar utanför tätskiktet. Tänk på att ha matningarna nederst där det finns avstängning monterad!
Snyggt, prydligt och korrekt!
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html
Dra upp två 16mm Rör-I-Rör.
16mm har 30% större flöde än 15mm!
På så sätt kommer alla kopplingar utanför tätskiktet. Tänk på att ha matningarna nederst där det finns avstängning monterad!
Snyggt, prydligt och korrekt!
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html
Redigerat:
Klicka här för att svara