Renoverar hallen och ska sätta in ett nytt element. har dragit fram två pex-rir som jag tänkte ta upp ur golvet. men pga diverse hinder hade det varit smidigare att låta dom gå ur väggen. Hittar inget om detta, alla verkar vilja gå ur golv.

Antar att det inte är några konstigheter men hur ska jag räkna ut måttet höjd över golv?

Behöver ju någon 90gradare mellan pexen radiatorn så kan nån säga något bra mått i mm från radiatorns underkant till cc på utstickande rör.

Skematisk bild av ett radiatorselement med markerade pex-rör som ska anslutas och en frågeteckennotering vid rörens höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl beroende på hur högt över golvet du vill ha radiatorn. Börja med att fixa böjarna. Det är ju oftast inte rörgänga på radiatorerna utan M22? om jag mins rätt så det gäller att hitta rätt del.

När väl böjen är framme kan du montera den på radiatorn och måtta in var du vill ha rören.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
OK men jag sätter alltså ingen 90 gradskoppling av på radiatorkopplingen som ja kör in pexen i?

menar du att ja ska kapa till och bocka två egna 90gradare ? hur kopplar jag i så fall dessa på ett snyggt sätt till pexen ur väggen?

M22 kort radiatorvinkel i metall på en vit bakgrund, används för att ansluta pex-slang till radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M22 Kort radiatorvinkel.
Hittar inte rsk-nr nu men ska försöka få fram den, vad har du för märke på pex-slangen?
Om du kommer ut med rören som bilden visar så bygger denna vinkeln med radiatorröret 20 mm, så om du bockar ut rören 130 mm c/c från golvet hamnar radiator då 150 mm underkant från golvet.

Rsk nr: 6606037

Tackar!, jag har Roth 15mm pexrör

Ska pexen rätt in i denna koppling då eller?

Det är samma stigning som på radiatorkopplet
Du tar mutter och klämring från kopplet och sätter på pex med stödhylsa.
Lekande muttern på vinkeln drar du på radiatorkopplet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.