Hej!

Kan det bli något konstigt med att montera en värmekabel typ frostvakt ca 4 m lång i den inkommande 32 mm slangen? Montaget sker alltså innan vattenmätaren och kabeln ligger "mot" vattenriktningen. Den inkommande 32 mm kabeln är redan nedgrävd. Hade man varit efterklok kanske den skulle ha legat lindat utvändigt?

//Jonas
 
Krilleman
Det finns många som har värmekabel monterad som du tänkt dig.

Kör på!

Men det är min rekommendation att undvika onödig skarv på inkommande ledning om man kan göra det.
 
Tack! Är det nåt särskilt att tänkta på?
 
  • Gilla
Thomasbear
  • Laddar…
Krilleman
Nej inte direkt.

Rådet är som vanligt: Gör det korrekt genom att följa monteringsanvisningen för värmekabel & genomföring.
 
Eftersom du kommer att ansluta dig innan vattenmätaren så behöver du ha kontakt med VA-ägaren, bäst är om du lyckas att få skriftligt att du får dra värmekabeln i vattenledningen.
 
Och så ska det vara ett T-rör (eller speciellt Y-rör) så kabeln går raka vägen.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.