Vi gjorde en vattenanalys där alla punkter fick tjänligt. Men gränsvärdet för järn ligger på 0,5 mg/l och vi hade 0,43 mg/l vilket fick mig att köpa ett järn och manganfilter.

Jag har aldrig haft kontakt med någon säljare utan tänkte att filtret ändå var billigt och jag låg på gränsen till 0,5 mg/l. Nu när man läser runt så har folk upp emot 1 mg/l utan att bry sig.

Har jag köpt ett filter i onödan? Nu har vi fått problem med dålig lukt vilket jag gissar har att göra med hydropressen. Vad tror ni om att byta ut hydropressen till en hydrofor och ta bort filtret?

Vore ju klart skönt att slippa backspola.

Vad är det för filter du har? Redan vid 0,3 i järn kan man få problem. Det hänger mycket på vattnet i övrigt.

"Redan vid 0,3 i järn kan man få problem"
Aninge oklart? Va då problem?
Är det problem i form av skador på rörledningar och apparater som använder vattnet om mer än 0,3?
Eller att det är skadligt för hälsan att dricka vattnet för människor och djur om mer än 0,3?

Tydligen är europeiskt ramgränsvärde 0,2 mg Fe/Liter, och SLV(Svenska Livsmedelsverket) har 0,1 mg Fe/Liter se rapport:
http://wwwold.svensktvatten.se/Docu...h föreskrifter/Dricksvattenföreskrifterna.pdf

Redigerat:
Har ett stort blått filter med birmmassa i.

Alla skriver att gränsen går vid 0,5 mg/l?

Ja, livsmedelsverket skriver det själv. Beläggningar i ledningsnät, utfällning i hydrofor, missfärgningar i ex.toastolen. 0,5 är bara ett gränsvärde.

Koppla på en syreaktivator så neutraliserar du svavelvätet och birmfilter fungerar utmärkt. Det är nog värt att köpa till en automatik så slipper du backspola. Tid är också pengar. 😄

Men syreaktivatorn verkar inte fungera så bra ihop med hydropress?

Jodå, en syreaktivator för in luft och avluftar sedan. Dom kan monteras både på HP och HF.
En luft injektor fungerar dock inte, då krävs HF med avluftare.

Syreaktivator har jag aldrig hört talas om. Detta måste kollas upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.