12 263 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
Dränkbar pump, biltema
Sida 1 av 2
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Sitter här och känner mig dum. Hade en dränkbar pump från biltema som la av i somras, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-501-2000035450/
Felet va att den slutade att gå. Den gick 10s när jag kopplade in den och sen stannade den. Reklamerade och köpte en ny likadan. Kopplade in den idag för o testa. Den beter sig precis på samma sätt som den jag reklamerade, så nu känns det som jag gör något fel, men vad?! Det är inte direkt raketforskning... Vad kan man göra mer än koppla in och stoppa ner i vattnet? Den första gjorde sitt jobb hela sommaren innan den började strula.
Felet va att den slutade att gå. Den gick 10s när jag kopplade in den och sen stannade den. Reklamerade och köpte en ny likadan. Kopplade in den idag för o testa. Den beter sig precis på samma sätt som den jag reklamerade, så nu känns det som jag gör något fel, men vad?! Det är inte direkt raketforskning... Vad kan man göra mer än koppla in och stoppa ner i vattnet? Den första gjorde sitt jobb hela sommaren innan den började strula.
Det står "Dra nivåsensorn (4) rakt ut och tryck därefter in den i önskat läge.". Har du provat med att ändra läget ?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Alltså sensorn sitter på en kabel och kan snäppas fast på olika höjd på sidan, ett rent mekaniskt snäppe. Men då jag stoppar hela pumpen i regntunna spelar det ingen roll vilket djupläge den sitter på. Jag jobbar med elektronikutveckling och är van att felsöka men här går jag bet...därför jag känner mig så dum.. Men kommer inga kreativa förslag får jag väl reklamera denna pump också.
Redigerat:
Kommer det något vatten alls under den korta gångtiden? Kommer det vatten i avluftningshålet ? Använder du övre eller undre utloppet? Är det andra utloppet pluggat? Har du extrakollat att reduceringsnippeln har hål rakt igenom ( t.ex. inget gjutskägg, som täpper till)? Bubblar det i avluftningshålet när du sänker ner pumpen i vattnet? Går det att känna med t.ex en sticka om impellern kan snurra ( OBS utan el ansluten), så att det inte sitter något skräp som förhindrar rotation?
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Ja alltså när den går 10s så går den bra! Kör undre utloppet och det andra är pluggat. Impellern löper fint! Problemet är ju att motorn stannar, felet måste ha med sensorn (mest troligt) eller övertemp skyddet (mer otroligt i 2 gradit vatten) att göra...
"2 gradigt vatten" ger en fundering ! Kan det vara så att pumpen komprimerar det kalla vattnet eller åtminstone ökar trycket betydligt lokalt inne i pumpen och när vattnet senare kommer närmare utloppet, så sjunker trycket och vattnet fryser ? Prova pumpen i en balja med varmare vatten, så kanske du ser skillnad. Kan ju också vara så att sensorn inte tål kyla av någon anledning t.ex. krympande material. Om det inte visar någon framgång, så är nog mina felsökningsideer slut är jag rädd. 
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Nu har jag testat, med ljummet vatten går pumpen bra och med kallt vatten från regntunnan går det inte bra. Solklart konstruktionsfel! Återstår att reklamera skiten, frågan är vad jag kan kräva... Jag vill ju inte ha en ny likadan, det har jag ju testat. Kan jag kräva snäppet upp? Får jag pengarna i handen räcker det inte till en likvärdig nån annanstans, om jag inte minns fel borde jag ha rätt till ersättning för att täcka prisskillnaden isf? Ja reseersättning kommer jag kräva också... Ja jag är lite sur på biltema/pumpen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Hmm, läs en bit ner: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
Aja, antar jag framstår som en surgubbe (idag är jag det) men får väl se hur långt jag kan dra det... Vill ju bara ha en fungerande pump, och fått två dagars fix sabbat pga detta
Aja, antar jag framstår som en surgubbe (idag är jag det) men får väl se hur långt jag kan dra det... Vill ju bara ha en fungerande pump, och fått två dagars fix sabbat pga detta
Redigerat:
För att du köpt en pump på Feltema för 499 kr som inte fungerar i kallt vatten så kommer du med största sannolikhet få pengarna tillbaka. Men att få ersättning för att du sedan tvingas köpa en dyrare fungerande kan du glömma.swirve skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 516 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 516 inlägg
Nu har jag kollat i konsumentköplagen och där står det klart och tydligt att jag har rätt till skadestånd för prisskillnad för ett täckningsköp. Det spelar ingen roll att pumpen var billig eller att det var biltema som sålt den, konsumentköplagen gäller. (kommer dock knappast ta det vidare om de strular, vilket de sällan gör)
/besserwisser - surgubbe ☺️
/besserwisser - surgubbe ☺️