Har ett hus där det är lite krångel med vattentrycket då och då.

Vi har ibland haft ojämnt tryck men då har man fyllt på luft i hydroforen och så har det ordnat sig. Nu är det dåligt jämt tryck så här kommer problemet börjat bakifrån:

Pumpen borde fungera då det kommer vatten om än dåligt.
Enligt utsago när vi köpte huset hade de bytt till en 1-fas pump, tidigare var det en 3-fas pump.
Pumpens ström är konstigt kopplat och jag fattar inte hur, men den verkar ju fungera. (se bilder)

Hydroforen låter tom när jag knackar på den. Kontrollerade vattenståndröret som var fyllt med vatten. (Den nedre ratten är dock trasig så den går inte att stänga om det har någon betydelse? Är det nån standard så man bara beställer ett nytt eller måste man mäta och veta dimensioner på kopplingar?) Fyllde på luft med kompressor så ca 1/3 av röret innehåller luft. Alltså borde den innehålla vatten och luft

Tryckvakten är ny sen några månader men konstigt kopplad fattar inte alls hur (se bilder) inställd på ca 1 bar och 3,5 bar. Men den borde ju fungera eftersom hydroforen blir vattenståndröret indikerar detta)

Vad är det som är fel? Vad ska jag göra?

Med vänlig hälsning ohändig och trögfattad men viljestark, arbetsam samt dumsnål.

• En 1-fas vattenpump med till synes komplicerad elanslutning och flexibla vattenslangar i ett betongrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en tryckvakt med konstig elinstallation i ett husets vattensystem, med synliga kablar och kopplingar.
    Skapa konto
  • Översikt av en tryckvakt för en vattenpump med inställningar synliga och otäckt kopplade kablar.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av vattenpumps- och strömkopplingar med anteckningar och siffror.
    Skapa konto
  • En pump med elektriska anslutningar och inställningsrattar i ett pumprum.
    Skapa konto
Ja, om pumpen startar och stoppar automatiskt så kan du nog utgå från att tryckvakten är OK

En 1-fas pump bör räcka till en 1-famijls förbrukning men pumpen kan ju naturligtvis bli sliten och därmed inte orka ta upp vattnet som avsett.

Synglaset på hydroforen. Avstängningsventilerna bör i normaldrift vara stängda då det är det enskilt största risken att luft läcker ut i synglaspackningarna och därmed förlorar du funktion som hydroforen är tänkt som; en dämpande buffert tank.
Naturligtvis skall synglas ventilerna vara i sådant skick att dom går att öppna när du vill kontrollera luft/vatten nivån i tanken.

Vad kan vara orsaken? Ja jag vet ju inte vilken typ av brunn du har?

Är det en nättäckt spets så kan nätet vara igensatt. En spets behöver nog bytas var 10-15 år, gissar jag.

Grundvattnen nivån sjunkit. Det är inte givet att grundvattennivån är konstant och tillrinningen är jämn. Du kanske pumpar så mycket att den blir tillfälligt "torr" och det sedan rinner till igen efter en stund. Då får du nog borra ny brunn.

Ser ut att vara en gammal hydrofor. Har du öppnat en koppling någonstans och kollat gjutjärnsrören?

Ja, där kom du in på något som jag i hastigheten inte tänkte på. :o

Hur ser det egentligen ut inne i hydroforen. När rengjordes den senast? :x

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Har du prövat att kasta om faserna på pumpen, inte ovanligt att man sätter dom fel, med resultat att pumpen går backlänges. Resultat dåligt flöde! Stötte på det senast igår! 😄

TS verkar ha enfaspump. Däremot borde elkopplingen med fulnolla och allmänt risigt tillstånd ses över oavsett.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
kulle
Du kanske får se över både tank och rör i din anläggning, det är vanligt att gamla järnrör sätts igen och inte har större innerdiameter än en knappnål.
Står pump o tank i en pumpgrop?

Pumpen byttes av förra ägaren 2011 tyvärr finns ingen dokumentation, så jag vet inte vad det är för pump. Bara att det är ca 10 cm i diameter och att borrhålet 80 m djupt enl förra ägaren.

Har inte öppnat någon koppling och kollat rören. Verkar dock vara kopparrör kan det ge samma problem söm järnrör? Vi har väldigt rikt med kalk men har en sån avhärdare.
Hydroforen vet jag inte när den rengjordes. Jag har bott ca 5 år och aldrig öppnat eller rengjort den. Varför och hur skulle det kunna påverka trycket?

Trycket har ju varit ok tidigare så därför tror jag inte att det är något med faserna som börjat krångla eftersom ingen ändrat något med elen. Pumpen sitter 80 m ner i brunnen och hydroforen har ett eget betongrör som den står i. Det är ca 20 meter mellan pump och hydrofor. Alla rör i hus och garage är i koppar. De enda rör jag inte vet är de under mark mellan hus och hydrofor men de borde ju med vara i koppar eftersom alla andra är det, eller ?

Tack för hjälpen, alla.

Redigerat:
Nja, från brunnen går det nog en svart slang som du även ser på bild före tryckgivaren. Den kallas PEM och jag en teknisk livslängd på ganska många hundra år. Efter den kopplingen ser det ut att sitta någon form av gjutjärn, framförallt röret upp till tryckgivaren. Den kan ju ha slammat igen vilket gör att den kanske lurar trycket? Men har du aldrig öppnat den så skulle jag definitivt kolla hur den ser ut inuti.

Jag bifogar en bild på hur vår hydrofor såg ut och i samma sekund valde att byta den. Mums!
Rostig brun vätska under hydrofor i pannrum, svart PEM-slang och gjutjärnsrör synliga.
Skapa konto

Jag skulle gärna se lite mer bilder på allt. Har du tryck i bottenventilen? Vad står det på manometern? Har du kollat alla silar i kranarna så att dom bara inte satt igen?

Föresten har du pillat på tryckgivaren? Står den på till 1 bar och från på 3,5bar? I såna fall borde det vara felet. Galvade hydroforer tycker jag jämt låter tomma :P

Vi har i alla fall till på 3bar och från 5,8bar

Precis som Chrissofsweden nämner, så är det primära felet, inställningen på tryckvakten. Den bör i alla fall vara inställd på 2,5-4,5 bar minst. Det är inte konstigt att du har dåligt tryck i nuläget.
Ä andra sidan är det inte heller omöjligt att det är dags att se över rör och hydrofor heller, i en så gammal anläggning. Men det är sekundärt.

Du säger att du har 20 m mellan hydrofor och pump men samtidigt att brunnen är 80 m djup.??????

Ja, det viktiga i sammanhanget är tryckhöjden så jag skulle vilja säga att du har 80 m mellan pump och hydrofor - minst.

Att då ha en 1-fas pump kan kanske vara möjligt, men i mina öron hörs det lite "klent". Ska man ha en pump som har lite kapacitet på 80 m tryckhöjd så bör det nog vara en 3-fas pump.

Vad jag kan utläsa så har du inga problem med start och stopp? Och du har inte pillat på pressostaten det senaste?

Om svaret är nej så ligger inte problem i pressostaten. Möjligen är stopptrycket satt för lågt men det går ju att justera upp.

Det kommer vatten men dåligt. Då ska du absolut börja felsökning på pumpsidan, vattennivån eller pumpstorleken.
Även pumpen kan ha kalkat igen. Ta upp och kolla.

Röret till tryckvakten hade en rejäl stråle i somras när jag bytte tryckvakt och trodde jag tömt systemet. Jag blev blöt. Den borde åtminstone inte vara helt igensatt.

Den där (jula) tryckgivaren är svår för min hjärna att förstå. Har bara tagit för givet att den stora ratten (som syns på toppen) är max dvs stopp och den lilla min. dvs start för pumpen. Det är rätt svårt att se vad man har ställt in den på. Den stora verkar vara typ 4 bar och den lilla fattar jag inte hur man ser vad den är ställd på, tyckte det såg ut som 1 men nu är jag osäker..... Jag har inte ändrat den sen jag köpte den då jag tänkte att det såg ut som inställningen på 1-3.5 bar var bra och grund inställningen borde inte vara stopp på 1 bar och start på 3.5 bar. Hmm borde:confused:.
Nu har jag skruvat lite på den utan att egentligen veta vad jag gjort ska se om det blir nått bättre tryck.
De mer avancerade åtgärderna som att tömma hydroforen och öppna den, samt kolla järnrören får vänta till sommaren om det inte kraschar helt. Vi har ju vatten om än dåligt tryck känns jobbigt om nått, jag menar när det börjar jäklas och det är vinter och man inte riktigt/alls vet vad man håller på med.

Inställningsvred för max och min tryck på en öppnad tryckvakt nära en hydrofor tank.
Skapa konto
Hydrofor med mätare och röda ventiler i en källarmiljö, synlig etikett varnar för hög värme.
Skapa konto
Vattenledningar och ventiler, indikerar diskussion om tryckvakt och systeminställningar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Den stora skruven är alltid frånslag. Den lilla skruven är diff mellan till och frånslag. Ju större diff, desto lägre tillslag.
Skruva till (medsols) för att öka frånslag (maxtryck).
I ditt fall kanske det räcker med att öka frånslag (maxtryck). I och med att tillslag också ökar då. I annat fall skruva medsols för att höja, motsols för att sänka tillslagstryck.

• Gilla
jlång
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.