Jag har fått dra ett nytt inkommande vatten till huset och det går ca 15 meter under huset hängande i åsarna och sen ner i backen där det bara gick att gräva ner det 0.7 - 1.0 meter. Ca 10 meter långt rör. Det är isolerat med en sån där grå röranpassad skumgummi. Förstod ju att frysrisken är stor så satte ner en självreglerande kabel hela sträckan alltså ca 25 meter. När jag nu kopplar in den så blir vattnet ca 20- 25 grader varmt. Har tänkt att sätta på en stickpropp och en vanlig timer så att den går lite till och från men det känns som en tillfällig lösning. Någon med kompetens som har ett annat alternativ?

Det stillastående vattnet i röret kan ju säkert få denna temperatur, men efter att du tappat ut det måste ju temperaturen sjunka påtagligt? Annars får man ju misstänka att självregleringen (som jag utgår från att din frostskyddskabel har) inte riktigt fungerar..
Vi har samma fenomen med långa invändiga kallvattenledningar i uppvärmda delar av huset.

Jo visst är det så. Men stillastående är betydligt varmare än så. Det är ju lite surt att spola ut 50 liter vatten varje gång man vill dricka ett glas. Både ekonomiskt och miljömässigt.

Låter som att du har för hög effekt på kabeln på något sätt. En självreglerande kabel ska väl stänga av sig när temperaturen ligger på plus 5 eller liknande?

Ställ en tillbringare med vatten i kylen tills vidare.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha ja. Får göra det. Nu är det minus 10 och jag slog av kabeln. Vattnet änvänds ju flitigt dagtid. Men det borde väl finnas nån styrenhet att koppla in? Max temp etc.

Vad är det för kabel du har?

En digital timer med 5min på, 10min av, kan vara en lösning om du inte kan styra kablen på annat sätt.

Det finns ställbara termostater att köpa, där du tejpar fast givaren på röret under isoleringen.

Ja det är min plan just nu. Men ser ju hellre en bättre mer "professionell" lösning. Sökt runt men inte hittat riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.