4 893 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Brunnsvatten luktar ägg (svavel)
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har borrad brunn, borrad i midsommar, 90 m.
Till en början hade vi rena källvattnet men sedan någon månad luktar det ruttna ägg.
Har förstått att det beror på svavelväte i vattnet.
Hittade lite inlägg här med olika förslag på åtgärd varav det enklaste, och det jag tänkte börja med, skulle vara att blåsa ner tryckluft i borrhålet med jämna mellanrum.
Är det någon som testat och vet om det funkar?
Till en början hade vi rena källvattnet men sedan någon månad luktar det ruttna ägg.
Har förstått att det beror på svavelväte i vattnet.
Hittade lite inlägg här med olika förslag på åtgärd varav det enklaste, och det jag tänkte börja med, skulle vara att blåsa ner tryckluft i borrhålet med jämna mellanrum.
Är det någon som testat och vet om det funkar?
Första restet är att se om du har gaser i vattnet eller om det är själva vattnet. Om du häller upp et glas vatten låter det stå ett tag, färsvinner lukten och smaken opch är vattnet klart så har du antagligen gaser i vattnet som behöver komma ut.
Det går att lösa med en luftinjektor men ett enkelt test för att se om det kommer fungera är att bara spola ner vatten i brunnen. Av med locket och häng ner vattenslangen. Det kommer lufta vattnet och göra dig av med gaserna. Enklare än att få ner tryckluft. Du riskerar inte heller få ner olja från kompressorn i brunnen.
Det går att lösa med en luftinjektor men ett enkelt test för att se om det kommer fungera är att bara spola ner vatten i brunnen. Av med locket och häng ner vattenslangen. Det kommer lufta vattnet och göra dig av med gaserna. Enklare än att få ner tryckluft. Du riskerar inte heller få ner olja från kompressorn i brunnen.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Ska testa det.
Behöver jag sänka ner slangen djupt, till pumpnivån, eller räcker det bara att trycka ner den en bit under ytan?
Behöver jag sänka ner slangen djupt, till pumpnivån, eller räcker det bara att trycka ner den en bit under ytan?
Syreaktivering av vattnet kan också fälla ut ev.metaller i vattnet. Så börja med en ordentlig vattenanalys innan du syreaktiverar ett borrhål.
En syreaktivator är annars ett enkelt sätt att neutralisera svavelväte.
En syreaktivator är annars ett enkelt sätt att neutralisera svavelväte.
Klicka här för att svara