2 660 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Stank efter stambyte
Min man och jag renoverade våran "lilla toa". I samband med det bytte vi avloppsrören som var i gjutjärn sedan 50talet. Den del vi bytte är i källaren och är ca 2 m och rakt ner. Den har ett rör som går till handfatet. Efter bytet stinker hela källaren och även toan ond bråd död eller i allafall avlopp ibland eller ganska ofta...
Nu har jag läs här inne om avluftning... det satte vi ju inte dit någon. Kan det vara det som saknas och gör att det ibland luktar? Ibland när man spolar kommer vattnet högt och sugs iväg med en väldans fart vilket jag efter ha läst här förstod det som att det kunde bero på att det saknas vacccumventil!?
Om det nu är den som saknas, vart ska jag sätta det? Jag kan inte dra den ut genom taket då jag isåfall hamnar mitt i vårt sovrum som är över. Måste ventilen vara högst eller kan jag sätta den i källaren? Måste den vara ute eller kan den sitta inne?
Nu har jag läs här inne om avluftning... det satte vi ju inte dit någon. Kan det vara det som saknas och gör att det ibland luktar? Ibland när man spolar kommer vattnet högt och sugs iväg med en väldans fart vilket jag efter ha läst här förstod det som att det kunde bero på att det saknas vacccumventil!?
Om det nu är den som saknas, vart ska jag sätta det? Jag kan inte dra den ut genom taket då jag isåfall hamnar mitt i vårt sovrum som är över. Måste ventilen vara högst eller kan jag sätta den i källaren? Måste den vara ute eller kan den sitta inne?
Ja det finns flera brunnar men lukten är värst i det rum där avloppsröret är. Vi brukar fylla på vatten i dom andra brunnarna om dom luktar.
Ja jag funderade på om det kunde va så. Vart ska jag sätta det den då? Toaletten ligger på mellanplanet
Klicka här för att svara