Min man och jag renoverade våran "lilla toa". I samband med det bytte vi avloppsrören som var i gjutjärn sedan 50talet. Den del vi bytte är i källaren och är ca 2 m och rakt ner. Den har ett rör som går till handfatet. Efter bytet stinker hela källaren och även toan ond bråd död eller i allafall avlopp ibland eller ganska ofta...
Nu har jag läs här inne om avluftning... det satte vi ju inte dit någon. Kan det vara det som saknas och gör att det ibland luktar? Ibland när man spolar kommer vattnet högt och sugs iväg med en väldans fart vilket jag efter ha läst här förstod det som att det kunde bero på att det saknas vacccumventil!?
Om det nu är den som saknas, vart ska jag sätta det? Jag kan inte dra den ut genom taket då jag isåfall hamnar mitt i vårt sovrum som är över. Måste ventilen vara högst eller kan jag sätta den i källaren? Måste den vara ute eller kan den sitta inne?
 
Har ni någon golvbrunn i källaren? Luktar det från den?
 
Ja det finns flera brunnar men lukten är värst i det rum där avloppsröret är. Vi brukar fylla på vatten i dom andra brunnarna om dom luktar.
 
Jag misstänker att frånvaron av avluftning kan göra att golvbrunnarnas vattenlås sugs ur.
 
Ja jag funderade på om det kunde va så. Vart ska jag sätta det den då? Toaletten ligger på mellanplanet
 
Du kan ju testa om det funkar bättre med en temporär avluftning. Öppna vattenlåset på handfatet och spola i toan och se om det suger mindre,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.