Hej

Jag ska bygga ett litet schakt som ska gå från vinden, förbi en våning och ner till garagetaket, totalt 4 meter.
Detta är för framtida behov, t.ex. el till solceller eller vatten till solfångare.

Just nu är det bara ett öppet hål, men jag tänker att det är klokt att kunna stänga till detta hål, med olika lock, detta är nu inför att saker börjar bli färdigställa och ska byggas igen.

Jag fantsierar om t.ex. 3 rör som är 100mm, eller, inte vet jag, 6 rör som är 50mm, ungefär i den storleksordningen.

Jag vet inte riktigt vad det är för rör man brukar ha till solfångare, men jag gissar att det är runt 30mm.

De två lösningarna jag har klurat ut själv är avloppsrör och spirorör. Spirorör är något billigare och jag pga att röret mer eller mindre korsar brandceller så misstänker jag att det är den säkraste lösningen.

Då kan jag också plugga igen rören som inte behövs för stunden med täta lock.

Någon som har en bättre idé?

Tack

Jag tycker spirorör är rätt väg!
Du kan innan du bygger igen väggen isolera röret väl, så minskar du ev kallras och ljud via stammen.
Det är tråkigt om du får stommljud via rören efteråt.

ett 160 eller 250mm borde räcka väl för ditt syfte, och ett rakt sådant kostar ju inte många kronor.
Du kan bygga eget lock med runda cellplastbitar så är det lätt att anpassa pluggen efterhand.

Tack för kloka tips.

Däremot ska det inte vara kallt eftersom jag tänkte att röret ska ligga dränkt i isoleringen på vinden och överallt emellan kommer det väl vara någon typ av odefinierad temperatur, i stommen mellan rummen. Men jag kan i alla fall isolera längst ner och högst upp, vid genomföringar.

Det finns inte så mycket tjocklek i väggen att bygga med, så det kommer bli flera rör, men det kanske räcker med 2 x 100mm, eller så får det bli tre. Det är skönt att stoppa i så mycket att man känner att vad man än kan komma på för konstigt i framtiden så ska det gå. T.ex. att fylla precis hela taket med solenergiprylar, då blir det väl lite grövre grejer. Det är ett tak på över 300m2 och huset är på 200+100m2 garage i botten.

Ah! Tre st 100mm är inte fel då.
Räkna med 28mm kopparrör med isolering, ca 40-50mm yD för en solvärmeslinga.
Det borde väl dessutom vara glasfiberisolering på dyl rör pga värmen? Isf yd snarare 70-80mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.