Hejsan!

Frågan är: kan man gjuta fast värmerören som går till elementen, det handlar om en genomföring ner till pannrummet. ca 2dm (vägg)

Just nu har jag gjutit fast dom, men började fundera kring ev expansion, kan det matta ut materialet, bör jag frilägga dom? gamla stålrör 27mm ytterdiameter

Det är inga problem, det finns massor med ingjutna värmerör överallt. Rören kan säkert expandera i någon annan riktning.

• Gilla
Funkis37
  • Laddar…
Grovt uppskattat är rörelsen kring 0.5mm per meter rör och 50c temperaturskillnad.
Så i ett normalt system är det försumbart sålänge som man inte har 6-8m långa sträckor med vertikala stick.
Ofta så kan radiatorn röra sig lite, och flexa lite på kopplet också.

• Gilla
Funkis37
  • Laddar…
Funkis37,

Stålröret expandera klart även på diametern, och inte enbart på längden. Inte mycket på diametern, klart. Du skulle ha kunnat lagt ett varv eller två maskeingstejp runt rören innan du göt. Nu för sent. Då vore de nämligen inte direkt fastgjutna i betongen.

Att stålrör för radiatorvatten expanderar vid växling varma och kalla, kan man ofta höra som knäppningar i golvet, om rören är dragna under golvet.

Precis, som föregående talare nämner så vid en temperaturökning på 50 grader förlängs ett 1 meters stålrör ca 0,6 mm, och om det istället är ett kopparrör, då förlängs det ca 0,8 mm.
En temperaturökning på 50 grader är aktuell, nämligen från 20 grader till 70 grader.

Redigerat:
Järnrör eller kopparrör? Koppar hade jag skyddad (om det inte är Prisol som redan är skyddade).

Krilleman
Oavsett material så är det en fördel att gjuta in rör med en hylsa.

Likt ett skyddsrör för PEX.

Har du koppar eller elförzinkade rör du ska gjuta in så dra över ett elrör/elslang i passande dimension. :thumbup:

En liten uppdatering på detta, rören är inte gjutna i betong. Det är murbruk som jag fyllde igen hålet mellan pannrummet och köket där rören löper.

Du kan sova lugnt, de expanderar ca 1/100 mm på diametern i sämsta fall. Det klarar betongen galant.

Tack för svar, det är alltså rören jag är "orolig" för om dom inte tillåts expandera, mattas materialet ut med tiden?

Nej. Det är ingen fara. Du kan vända blad. Somna om. Gå vidare. :)

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.