Igår fyllde jag på luft i min hydropress. Har gjort det en gång tidigare utan problem. Gjorde så att jag stängde av pumpen, öppnade en kan för att släppa ut trycket. Fyllde på luft till 1,5 bars tryck med kompressorn genom bilventilen på ovansidan. Stängde kranen, slog på pumpen och trodde att allt var frid och fröjd. Men nu smakar vattnet gummi. Spolade ett bra tag i går och sen var det borta men nu i morse så var smaken tillbaka. Kan det ha hänt något med gummiblåsan i hydropressen som orsakar detta eller har den gått sönder och måste bytas ut?
Röd hydropress med bilventil uppe på sidan monterad på vägg med slangar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tror att membranet är kass så borde det komma ut vatten om du öppnar på luftfyllningsventilen.

Tack, jag var ut och tryckte lite på ventilen och mycket riktigt kom det en vattenstråle. Hur får jag tag i ett nytt membran? Är det standardgrejer eller måste jag hitta en återförsäljare av Varem?

Frågan är om det är lönt att stöka med, vad kostar ett komplett kärl?

Fotografen skrev:
Frågan är om det är lönt att stöka med, vad kostar ett komplett kärl?
Jag håller med Fotografen. Inte lönt att kludda med.

Du kan köpa vilket fabrikat som helst som har samma storlek. Ganska standardiserat.

Kolla tex hos Rinkaby rör

Ja är kanske lika bra att byta ut hela hydropressen. Hittade dock ett nytt membran i EMS katalog för 258:- men tror att dom inte säljer till privatpersoner. Beställer en ny tank! Tack för era råd!

Jag beställde en ny tank från rinkaby rör och installerade den i förrgår... Fick dock problem då den nya tanken hade r20-gänga och den gamla hade r25. Trodde att jag skulle lösa det genom att köpa en bussning för att komma upp i rätt dimension. Tyvärr var bussningen inte platt utan konisk längst fram vilket gjorde att packningen på flexslangen inte kunde sluta riktigt tätt. Kliade mig i huvudet och köpte sedan en r25-muff som jag sedan satte en r25-r25-nippel i eftersom den var plattare längst ut. Fick det ändå inte tätt. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Kan skicka bilder i morgon annars.

Nu står jag i valet och kvalet inför hur jag ska göra.
1. Beställa ett nytt membran till en gamla hydropressen. Ca 350 kr.
2.Beställa en ny fläns till den nya hydropressen med r25-gänga. Ca 400 kr om det nu passar.
3. Hitta en flexslang med utvändig r25 I ena änden och r20 i andra. (Har inte lyckats med det)
4. Andra förslag?

En sån bussning har jag testat med men eftersom framkanten (den som man inte ser på bilden) inte är platt utan konisk och en aning spetsig så tätar den inte ordentligt mot packningen i kopplingen på slangen. Kanske det kan fungera med dubbla packningar?

kulle
Ok , Man kan ju fila ner framkanten lite så det blir en större anliggningsyta mot packningen,men var noga med att det blir rakt o jämt. Gärna en ny packning oxå.
Och sen lite lin på kärlets nippel när du skruvar dit den

Tänkte sent om sider skriva hur problemet tillslut löstes. Jag fick tag i en korkpackning istället för gummipackningen som satt där från början. Med den så gick det att få det till utan läckage. Antar att gummipackningen blev för mjuk och desformerades. Tack för er hjälp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.