Hej,
Tänkte kolla hur ni har löst detta problem.
Har satt in 2 st takfönster på övervåningen nu mitt i mellan dessa takfönster sitter mitt kära avloppsluftare. Varenda gång jag öppnar ett av takfönsterna känner man en doft av avlopp!
Kan även känna lukten från garageuppfarten när vinden ligger rätt.

Hur har ni löst det? :)
Finns det ingen av och på funktion när det blir baktryck och behöver luft att den kan öppna sig då men sen stängas? Ungefär som köksfläkten när man sätter igång den öppnar spjällen och när man är klar stängs dom...

Tack på förhand

Jag har aldrig varit med om att någon odör skulle komma ur avluftningen, hela avloppssystemets konstruktion leder nämligen till ett konstant sug om man är ansluten till kommunalt VA. Din beskrivning av stanken (som skulle ta sig hela vägen till garageuppfarten från taket?) får mig att starkt misstänka reklam.

En vakuumventil bör ju lösa problemet. Men dom ska kanske helst placeras inomhus för att fungera bra? Det blir ju som en backventil så det kan suga in luft i systemet men inte åka ut. Dock inte rekommenderat när man har infiltration har jag hört.

quick skrev:
En vakuumventil bör ju lösa problemet. Men dom ska kanske helst placeras inomhus för att fungera bra? Det blir ju som en backventil så det kan suga in luft i systemet men inte åka ut. Dock inte rekommenderat när man har infiltration har jag hört.
Helt rätt! I infiltrationen tas luft in i "bortre" änden, luften går genom infiltrationsbädden, genom trekammarbrunn och avlopp och släpps ut över taket.

Och det luktar inget, det kan jag intyga efter snart sju år med denna lösning :)

Kan dock inte hitta någon vakuumventil för utomhus. Verkar som det bara finns för inomhus. Jag har redan ett hål i taket vill helst använda det som finns

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.