Hej
Är lite orolig för vårat vatten i köket (nyss renoverat) är så att när vi har låtit vattnet stå still en stund och börjar spola så är vattnet brunt i några sekunder. Både kallt o varmt. Men blir sen klart.
Vad kan vi gjort för fel, är kopparrör från grunden som vi böjt till. Men det borde har spolats bort sen länge. Ca 5 månader sen renovering. Allt i köket är handlat från Ikea
Tack på förhand och ha en bra dag!
Med vänlig hälsning,
Patrik
Är lite orolig för vårat vatten i köket (nyss renoverat) är så att när vi har låtit vattnet stå still en stund och börjar spola så är vattnet brunt i några sekunder. Både kallt o varmt. Men blir sen klart.
Vad kan vi gjort för fel, är kopparrör från grunden som vi böjt till. Men det borde har spolats bort sen länge. Ca 5 månader sen renovering. Allt i köket är handlat från Ikea
Tack på förhand och ha en bra dag!
Med vänlig hälsning,
Patrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Låter som du har rost i rören, kanske är järnrör i stammen ?
/K
/K
Jag håller på att renovera mitt kök och har haft vattnet där avstängt. Fick samma symptom som dig inne på toan, men det var bara att ta loss blandarens sil vid utkastet och rengöra. Verkade som att det lossnat skit som lade sig i där när vattnet var avstängt. Operationen tog en minut, så testa.
Man kan ju hoppas men blir brunt några sekunder sen försvinner detRobert63 skrev:
Vi har liknande i vår vattenutkastare. Vattnet blir brunt om man spolar hyfsat kraftigt flöde. Tar ca 3 hinkar innan det klarnar. Spolar man däremot med liten stråle så kan det klara sig utan att bli brunt.
Jag tolkar det som att det blir stående grums någonstans i röret till vattenutkastaren. Vi har egen brunn med mkt kalk och järn i vattnet så förmodligen fylls det på med grums hela tiden.
Jag tolkar det som att det blir stående grums någonstans i röret till vattenutkastaren. Vi har egen brunn med mkt kalk och järn i vattnet så förmodligen fylls det på med grums hela tiden.
Samma fenomen hos oss när vi tar vatten ur vattenutkastaren med fullt flöde. Det är avlagringar från rören som lossnar eftersom flödet blir högre än från övriga tappställen i huset. Hos oss är det mangan som lossnar...Oldboy skrev:Vi har liknande i vår vattenutkastare. Vattnet blir brunt om man spolar hyfsat kraftigt flöde. Tar ca 3 hinkar innan det klarnar. Spolar man däremot med liten stråle så kan det klara sig utan att bli brunt.
Järn och mangan oxiderar när det står i ledningsnätet och fastnar. När man tar ut ett högre tryck så lossnar en del av det. Ett tips är att ta bort sillen och öppna upp fullt på kranen för att maximera flödet. Annars är det vattenfilter som gäller för att spara på ledningsnätet och apparater.
Hej, Jag har en liknade problem men tolkar det som att järn röret håller på rosta!
Vi har ett badrum på övervåning som sällan använd nu. (Barnen har flyttat). Om vi inte använder kall vatten (dust eller handfat, det finns ingen toa) några dagar så uppstår följande.
Kallvattnet rinner klart ca: 300 ml därefter 500ml brun rostfärgade vatten och därefter helt klart igen.
Om vi använder kallvattnet varje dag så uppstår inte detta fenomen.
Huset är byggt på 30 talet och stålrör finns kvar efter koppar rör längre ner i huset. Antar att det är någon typ av galvanisk effekt som gör att röret rostar.
Det gäller bara kallvatten
Kan det vara så som jag misstänker? Behöver jag oroar mig för detta? Givetvis går detta rör under golvet i badrummet och är inte åtkomligt för inspektion värken ner, eller uppifrån
Vi har ett badrum på övervåning som sällan använd nu. (Barnen har flyttat). Om vi inte använder kall vatten (dust eller handfat, det finns ingen toa) några dagar så uppstår följande.
Kallvattnet rinner klart ca: 300 ml därefter 500ml brun rostfärgade vatten och därefter helt klart igen.
Huset är byggt på 30 talet och stålrör finns kvar efter koppar rör längre ner i huset. Antar att det är någon typ av galvanisk effekt som gör att röret rostar.
Kan det vara så som jag misstänker? Behöver jag oroar mig för detta? Givetvis går detta rör under golvet i badrummet och är inte åtkomligt för inspektion värken ner, eller uppifrån
skips skrev:Hej, Jag har en liknade problem men tolkar det som att järn röret håller på rosta!
Jag hade röris här och bytte inkommande vatten + vattenmätare. Vi hade också lätt brunt vatten som smakade lite "unk" (sambon kände inte, antar att jag är känsligare). Vattentrycket var också lite sisådär - öppnade man en kran medan den andra rann sänktes trycket i båda. Men röris var här för att ett av rören i källaren börjat ärga ordentligt i en skarv. Han bytte allt galvaniserat till koppar. Ett av rören såg ut enligt bild. Inte undra på att det (1) var brunt (2) smakade lite (3) saknades vattentryck. Detta är alltså huvudvattenledningen in. Typ 3mm hål som vattnet pressades igenom...
Därefter var det ordentligt brunt ett par hinkar (drog väl med sig utifrån pga högre tryck), men nu är det grymt bra. Gott, bra tryck och färgfritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara