Äntligen gick köksblandaren sönder och vi får ursäkt att köpa en bättre. Har köpt https://www.bauhaus.se/gbg-skandic-koksblandare-med.html som det sitter PEX-slang med släta hylsor på. Dessutom gör vi försäkringsbolag glada genom att ha avstängning. Perfekt. Om det inte vore för att min VVS-kunskap sträcker sig till gängning av ballofixer och installation av toalett, inte klämma och kapa rör.
Har dock svart bälte i Google, men det hjälper inte alltid...
Har dock svart bälte i Google, men det hjälper inte alltid...
- Diskmaskinen sitter idag kopplad på T-korsning direkt på varmvattnet. T-kors -- R15 ballofix -- Aquastop --> DM. Jag hade tänk låte ballofixen sitta kvar avstängd och gänga på ett R15-lock. Är det OK som permanentlösning? Det sitter bakom diskmaskinen, så det är väl en bedömningsfråga om det är lätt inspekterbart eller inte.
- Presolröret i golvet (12mm) övergår i 10mm kopparrör ca 40cm, sedan sitter en 10-10-koppling på 10mm-rör från nuvande blandare. Jag hade tänkt skruva av denna sista klämringskoppling, sätta på ballofixer och köra ner PEX-slangen där.
Frågan här är om man (*) kan återanvända stödhylsorna från nuvarande koppling (orka köpa nya) och (*) om stödhylsor ska användas till PEX-kopplingen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svarar mig själv på iaf fråga 2, någon kunnig får gärna svara på om det är lagligt/ok att köra lock som permanentlösning för att sätta igen en ballofix.
Nej, inga stödhylsor på rör från blandare. De är oktagonskurna invändigt så att man omöjligt kan passa hylsa.
Och nej, omöjligt att återanvända stödhylsor och klämring. Kopplingen som så, ja, men köp ny hylsa och klämring.
Och ja, fick läckage i en tidigare 90 graders böj eftersom man där inte använt stödhylsa (mjukglödgat). Lärdom: använd alltid stödhylsa och ha alltid hemma lite kopplingar extra.
Nej, inga stödhylsor på rör från blandare. De är oktagonskurna invändigt så att man omöjligt kan passa hylsa.
Och nej, omöjligt att återanvända stödhylsor och klämring. Kopplingen som så, ja, men köp ny hylsa och klämring.
Och ja, fick läckage i en tidigare 90 graders böj eftersom man där inte använt stödhylsa (mjukglödgat). Lärdom: använd alltid stödhylsa och ha alltid hemma lite kopplingar extra.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Om klämringen går att dra av har du dragit kopplingen för löst 
Har du löst problemet?
Har du löst problemet?
Klicka här för att svara