Tänker gjuta ett golv i ett förråd (utan värme) på ca 40m2.
Golvet kommer att isoleras med 200mm cellplast för att förhindra ev. tjälskjutning.
Förrådet är inte helt tätt mot väder och vind, men har tak.
Detta medför att det kan komma vatten i förrådet.

Skulle varit bra om förrådet haft några golvbrunnar.
Har tittat på t.ex. markrännor och liknande - skulle fungera bra, men...
Eftersom dessa golvbrunnar inte ska kopplas till avloppet utan förmodligen till dagvatten (eller dräneringen), undrar jag om golvbrunnarna måste passera ett vattenlås? (finns något fristående vattenlås som skulle fungera?)

Hur hanteras detta på vintern?

R
Det du tänker på som golvbrunn är spygatt utan vattenlås och den kan inte frysa , det kan bli fryspåväxt
om plattan blir minus och det kommer tövatten i brunnen
Även kommunala dagvattenledningar kan lukta .
Att koppla till dräneringen kan gå , hur mycket vatten kommer det bli som rinner ner i
brunnen , hur ska det anslutas till den , det ska vara efter sen det dränerat något .inte före
då kan det fylla på den del som ska vara dränerad och bli torrt

Från en golvbrunn är det inte långt till dräneringsröret (dagvattenröret kommer att ligga för högt.)
Där kommer det att bli en kraftig lutning mot dräneringen kanske 45grader.
De övriga golvbrunnarna tänkte jag dra röret under betong plattan och 20cm isolering. (förhoppningsvis frostfritt) men med betydligt mindre lutning. (för det finns nog ingen färdig anslutning med 50mm till ett dräneringsrör)
Normalt kommer det inte att rinna mycket vatten i brunnarna, men visst kan det "blåsa in" både snö och komma in regn. Vattnet vill jag bli av med.

En idé var att sätta vattenlås på en brunn och ansluta andra brunnar till denna, eller få vattenlåset under isoleringen. Men lyckas inte hitta någon produkt som löser detta.

Alternativet är kanske att plocka bort vattenlåset under vintern...

R
Anslutning till dränrör som är 110 finns det adapter för 50 till 110 och passar bra
Att plocka bort vattenlås på vintern är en bra ide , bara inte glömma det .
Är dagvatten och dränrör anslutet till kommunalt dagvattenavlopp så kan det lukta lite men inte säkert .
Det går att göra ett vattenlås med 3 st 90 graders krökar , men då måste det vara frostfritt
och en spolbrunn vid första kröken för att kunna spola ur skit som kan sätta sig i låset
Se princip enligt skiss

• Principskiss av dränrörskonfiguration med T-stycke, rör och adapter från 50 mm till 110 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra idé
Varken dränering / dagvatten är kopplat till kommunen.
Ska söka lite produkter...
Tänkte inte att man kunde ansluta 110avloppsrör på detta sätt (hade fastnat i en "T" -anslutning)

Brukar det kunna frysa i dräneringen?

Finns det vattenlås med automatisk uppvärmning vid frysrisk? (stor effekt?)
Skulle en värmekabel i vattenlåset ovan fungera?

R
Dränering fryser aldrig i mark , den ligger djupt , det är ev. om den går ut ut friska luften
som det kan bli kölddrag i den , då fryser hela alltet i hop och fungerar inte , går det till
en stenkista så fryser det inte
Vattenlås med värme NJA det går väl att få till , men då är det en brunn med lås , och då ligger
värmekabel på utsidan runt brunnen inte i den .
Bäst är om du kan ha spygatter ( utan vattenlås ) och rör samt självbyggt lås frostfritt ,
inga bekymmer och sova lugnt om natten , blir som björnen gå i ide :D

R rävlyan skrev:
Dränering fryser aldrig i mark , den ligger djupt , det är ev. om den går ut ut friska luften som det kan bli kölddrag i den , då fryser hela alltet i hop och fungerar inte....
Dräneringen / avloppen kommer att anslutas till en brunn (får se vilken typ jag hittar, men en 300-400mm i diameter. Den kommer visserligen att få ett lock, men har ingen aning om den kommer att frysa.... brunnen kommer att placeras, inte långt från - visserligen två isolerade väggar, men kylan finns på andra sidan isoleringen.
Dheri rävlyan skrev:
Det finns också golvbrunnar med mekaniska insatser istället för traditionella vattenlås, tex en sån här
[länk]
Hur fungerar en sådan insats? något man ska trycka på "mekanisk"?

R
Om du sätter ner en brunn i mark så ska den vara min 1,5 m djup 2 m gärna djupare på din breddgrad
Ska det rinna ut i mark ( stenkista ) så ska även den vara så djup
Insatsen som pratas om lyftes bara ur , det är vattenlåset och då blir det en brunn utan lås
raka rör ut och kan inte frysa

Vi beräknas ha frostfritt på ca 2,2meter (har förmodligen med markförhållanden att göra)
Försöker att reda ut om det kommer att bli frostfritt under 200mm isolering och 100mm sula.
(vilket jag räknar med) Djupare ned övergår den finkorniga sanden gradvis till lera - ca 40-60cm ned...)

Detta var inte enkelt....
Har sökt spygatter... Min önskan är att utloppet går rakt ned genom isoleringen och till marken.
Hittar någon på 110mm (tycker jag är för mycket)
Hittar en med 75mm utlopp - men då hittar jag inga passande rör och böjar - kanske vore lagom om det ska rengöas?..
De spygatter jag hittar är av t.ex. gjutjärn och alla verkar är betydligt mycket dyrare än avlopp med vattenlås...

Måste söka vidare.....
R rävlyan skrev:
Om du sätter ner en brunn i mark så ska den vara min 1,5 m djup 2 m gärna djupare på din breddgrad
Ska det rinna ut i mark ( stenkista ) så ska även den vara så djup
Insatsen som pratas om lyftes bara ur , det är vattenlåset och då blir det en brunn utan lås
raka rör ut och kan inte frysa

R
Du kan köpa en med vattenlås och röret rakt ner , finns i plast lyft upp vattenlåset lägg det
på hyllan , så har du en spygatt ;) samt en brunn med vattenlås när du sätter det tillbaka
Röranslutningen spelar ingen roll det finns övergångar 75 - 110 med

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.