hahalj
Nån med kunskap om vattenfilter här?

Vårt vattenfilter har tillsats av kaliumpermanganat när det backspolar. Brukar fylla på kaliumpermanganat ca var 3:e till 6:e månad, skulle göra det idag igen. Normalt brukar det vara en brunlila trögflytande sörja i botten av hinken, ett par cm djup. Men idag var det lättflytande, blaskigt och ca 20 cm djupt. Precis som att den har fyllt på vatten men inte sugit ut något när det ska användas.

Rengjorde injektor och filter, men det fanns inget konstigt där och verkar inte göra nån skillnad. Sen ser jag att slangen som den suger med verkar lös i infästningen, se videoklippet.

Kan detta vara problemet? Hur löser jag detta? Byta alltihop?

hahalj
Nog måste det väl finnas fler med denna typ av vattenfilter? :)
Hur ser det ut i era hinkar med kaliumpermanganat?

Man ska dosera kalium så du har en blodliknande färg. Den skall vara rinnig och inte klumpad. Visa kaliumtankar har skumgummi på toppen som löser kaliumet själv. Andra måste man blanda ner, i ditt fall ser det ut som du ska blanda ut själv. Att bara hälla allt i botten är inte så bra. Det blir lätt klumpar och fel dosering.

Du bör nog fylla på minst 1gång i månaden.

hahalj
Ok, ja det är ju väldigt rinnigt, som vatten. Grejen är att det aldrig har varit så här sedan vi flyttade in 2012, när jag fyllt på har det varit en tjock gröt i botten av behållaren, senast tidigare i höstas. Det är säkert 4-5 liter vätska nu. Jag trodde att det fylldes på med den vätskemängd som gick åt vid en renspolning som sedan sugs upp och sprutas ut via injektorn över filtermaterialet.

Men det är så här det ska se ut då?
Samtidigt har vi inga problem med missfärgning eller smakförändring av vattnet. Det jag oroar mig för är om det fortsätter fylla på och till sist svämmar över hinken.

Jag tror nog att du är rätt nu, det ska inte vara en gegga på botten. Då är risken att den suger in och sätter igen injektorn. Viktigt att blanda ut kaliumpermanganatet ordentligt.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
hahalj
Ok, tack för svar. Märkligt att det tidigare under de 5 år vi bott här alltid varit en gegga i botten när jag fyllt på och det ändå verkar ha fungerat. Men allt verkar ju fortfarande fungera så jag håller väl bara koll på nivåerna tillsvidare. (y)

Ursäkta att jag hoppar in men vad är skillnaden på att ha reningsverk med Kaliumpermanganat som vi hade först men var riktigt söligt med pump som slammade igen och vi köpte ett Göingefilter Kombi. Har tuffat på i många år och luftar istället för Kaliumpermanganat. Fördelar/nackdelar att inte köra en vattenrenare med Kaliumpermanganat?

johnjensen johnjensen skrev:
Ursäkta att jag hoppar in men vad är skillnaden på att ha reningsverk med Kaliumpermanganat som vi hade först men var riktigt söligt med pump som slammade igen och vi köpte ett Göingefilter Kombi. Har tuffat på i många år och luftar istället för Kaliumpermanganat. Fördelar/nackdelar att inte köra en vattenrenare med Kaliumpermanganat?
Det beror mycket på vilken kemisk sammansättning man har. Bägge arbetar genom att syreaktivera och ändra järnet från Fe II till Fe III. Saker som pH, humus, värdet på järn och mangan spelar stor roll här. Så det är dessvärre inte så enkelt att man kan säga att det ena är bättre en det andra. Man kan även åtgärda järn och mangan genom jonbyte och då även bli av med hårdheten. Så alla har sina fördelar, viktigaste är att utgå från vattnet och behoven som råder innan man bestämmer vilken lösning som är bäst.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
hahalj
Nu har jag kommit till ett avslut med just detta lilla problem och tänkte det kanske kunde vara intressant om nån i framtiden letar efter en lösning på detta
.
Efter att ha läst på hur mitt filter egentligen fungerar i samband en del andra strul jag har så vet jag nu att tanken är att behållaren med kaliumpermanganat fylls på med vatten under backspolningsprocessen. Kaliumpermanganatet löses upp så långt det kan till lösningen är mättad, sedan sugs lösningen upp och sprutas långsamt över filtermassan. När processen är klar så är behållaren tom på vätska och bara en gröt av kaliumpermanganat återstår på botten.
Så helt klart var det något fel i mitt fall.
Orsaken var ett igensatt utloppsrör till injektormunstycket, järn och rost hade kleggat igen det fullständigt. En rengöring av detta och allting fungerar som det ska.
Trots detta så har vi inte upplevt nån större smakförändring på vattnet förrän nu sista veckorna. Har ingen bra förklaring på det...

Injektormunstycket sitter i den svarta plastklumpen:
Närbild på vattenreningsutrustning med igensatt vitt utloppsrör och svart injektormunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vita utloppsröret var helt igensatt, manualen säger inget om att rengöra detta, men det behövs uppenbarligen ibland:
Rengjord injektormunstycke med en vit igensatt utloppsdel och en gul metallanslutning mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, vidare mot lösningar på andra problem.

• Gilla
MätFilip och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.