Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
I sommarstugan har jag upptäckt att det luktar träck när man spolar. Jag trodde först att röret från toan genom golvet läckte, men när jag kollade nere i grunden upptäckte jag ett läck (nr 3 på bilden) på en plastslang (nr 4, 30 mm, armerad) som jag inte riktigt förstår mig på. Läckan ser ut som vatten, men varje gång man spolar toan läcker det och då luktar det träck.
Vad kan slangen vara till för? Jag gissar ventilation från den slutna tanken (nr 2) eftersom slangen går upp på taket, men varför passerar den en gammal pump som inte är inkopplad? Kan det vara så att slangen tidigare har varit avlopp, och då hade en pump, men vid installation av ny toa drog man nytt avlopp och återanvände slangen som ventilation? Eller är det någon form av överfyllningsskydd för tanken, som inte längre fungerar?
Och hur kan det komma vatten i läckan? Det kan ju inte komma uppifrån, så jag tolkar det som att det kommer från tanken (nr 2). Vilket i så fall betyder att den är full och att det inte är ”vatten” som läcker, utan grej från tanken, dock utan sediment. Och det känns rimligt, eftersom det stinker i grunden (och ovan mark), mest när man spolat.
Om jag tolkat allt rätt, vad kan man göra, förutom att laga läckan (och tömma tanken, förstås)?
Måste man alls HA ventilation med en sån slang? Kan man inte plugga den och sen se till att gummiproppen till tanken (nr 6) har ett lufthål?
Tacksam för synpunkter och idéer!
Vad kan slangen vara till för? Jag gissar ventilation från den slutna tanken (nr 2) eftersom slangen går upp på taket, men varför passerar den en gammal pump som inte är inkopplad? Kan det vara så att slangen tidigare har varit avlopp, och då hade en pump, men vid installation av ny toa drog man nytt avlopp och återanvände slangen som ventilation? Eller är det någon form av överfyllningsskydd för tanken, som inte längre fungerar?
Och hur kan det komma vatten i läckan? Det kan ju inte komma uppifrån, så jag tolkar det som att det kommer från tanken (nr 2). Vilket i så fall betyder att den är full och att det inte är ”vatten” som läcker, utan grej från tanken, dock utan sediment. Och det känns rimligt, eftersom det stinker i grunden (och ovan mark), mest när man spolat.
Om jag tolkat allt rätt, vad kan man göra, förutom att laga läckan (och tömma tanken, förstås)?
Måste man alls HA ventilation med en sån slang? Kan man inte plugga den och sen se till att gummiproppen till tanken (nr 6) har ett lufthål?
Tacksam för synpunkter och idéer!
Bakluft , det kommer luft från tanken när du spolar , det du visar är en ventilation och det kommer kondensvatten ur läckan , den kan lukta illa , finns lite microskit i luften
Täta läckan med något till att börja med , en platspåse runt med lite tape och prova
Den svarta är det en pump eller fläkt , för att det ska ventilera så måste det komma in luft i tanken
från något håll , tror det ska komma från kvarnen in i tanken och gå ut i den läckande slangen
Täta läckan med något till att börja med , en platspåse runt med lite tape och prova
Den svarta är det en pump eller fläkt , för att det ska ventilera så måste det komma in luft i tanken
från något håll , tror det ska komma från kvarnen in i tanken och gå ut i den läckande slangen
Kan det svarta vara en backventil som kärvar? När du spolar skall den volym du pumpar in i tanken resultera i att motsvarande volym luft släpps ur tanken. Bakventilen öppnar bara när trycket i tanken ökar men om den kärvar går tankluften ut genom vattenlåset istället.
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Aha, nu fattar jag. Och "ventilation" är det nog inte, utan utsläpp av övertryck. Och det kan ju inte ske från utsugningsröret i tanken, eftersom det går till botten (=inte luft).
Men kan det komma så mycket kondens, så att det sprayar såna mängder? Gång på gång?
Men kan det komma så mycket kondens, så att det sprayar såna mängder? Gång på gång?
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Hm, kanske det! Men varför sitter det en sladd på den? Och den är typ 3x1 dm och ser ut som en pump.P phälle skrev:
Enda gången det kommer luft till toan, är när tanken är full, då bubblar det i vattenlåset.
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Svårt att säga, Skulle kunna vara fläkt som skapar undertryck i tanken och hjälper pumpen att pumpa ut? Vad händer om du öppnar gummiproppen i tanken så du är säker att den avluftas. Utgår från att den sitter utomhus? Slipper du lukten då?
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Bra idé, ska testa. Men läcket finns ju där (det sprayar), så det verkar bli rejält övertryck i tanken när man spolar.P phälle skrev:
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Smart! Alltså borde man se till att kondens kan rinna tillbaka in i tanken, annars samlas det ju i första bästa krök på slangen?R rävlyan skrev:
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg
Jag fattade inte riktigt gummiproppen. Varför skulle det bli skillnad?P phälle skrev:
Medlem
· Stockholm County
· 57 inlägg