hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Mitt vattenfilter har filtermaterial MG+AG. Vad innebär det? MG - Magnesium, AG - Silver??
Men filtret är ett järn/mangan-filter med injektion av kaliumpermanganat.
Vad ska jag välja för material när jag ska byta? BIRM, som påstås kunna användas i alla järn/mangan-filter?
Ska man alltid ha bärlager av sand/grus i botten?
Men filtret är ett järn/mangan-filter med injektion av kaliumpermanganat.
Vad ska jag välja för material när jag ska byta? BIRM, som påstås kunna användas i alla järn/mangan-filter?
Ska man alltid ha bärlager av sand/grus i botten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Svarar mig själv.
MG - Manganese Greensand - för att ta bort järn och mangan
AG - Akdolit Gran - för att höja pH-värdet. Finns i tre olika typer, 0, 1 och 2, men vilken ska man ha??
Återstår att klura ut hur mycket av resp. som ska vara och hur det ska fyllas på. Blandat eller i olika skikt?
Någon som har nån fundering kring detta?
MG - Manganese Greensand - för att ta bort järn och mangan
AG - Akdolit Gran - för att höja pH-värdet. Finns i tre olika typer, 0, 1 och 2, men vilken ska man ha??
Återstår att klura ut hur mycket av resp. som ska vara och hur det ska fyllas på. Blandat eller i olika skikt?
Någon som har nån fundering kring detta?
Det du kallar bärlager ska nog alltid finnas i botten och lite upp över silen/spridaren som sitter på röret upp/ut från filtret. Det är ju finkross av material som inte förbrukas så bör gå återanvända.
Har själv bara filter för pH justering där kalkstensmaterialet förbrukas och man får fylla lite årligen. Har hänt att jag tömt allt när det varit problem med ventiler osv och röret rubbats nere i tanken. Det har då gått fint att vaska fram bärlagret ur tömda blandningen.
Och totala fyllningen nytt är upp mot 3/4 av höjden på behållaren. Hur du ska göra med de olika typerna vet jag inte men rimligt borde det du kallar AG ligga överst eftersom det förbrukas. Andra delen regenereras väl med KMnO4 precis som i vattenverkens större anläggningar.
Så långt kan jag komma sett till vad jag själv har och generellt, du får söka vidare specifikt för ditt fall. Du lyckades ju hitta en hel del tidigare såg jag.
Har själv bara filter för pH justering där kalkstensmaterialet förbrukas och man får fylla lite årligen. Har hänt att jag tömt allt när det varit problem med ventiler osv och röret rubbats nere i tanken. Det har då gått fint att vaska fram bärlagret ur tömda blandningen.
Och totala fyllningen nytt är upp mot 3/4 av höjden på behållaren. Hur du ska göra med de olika typerna vet jag inte men rimligt borde det du kallar AG ligga överst eftersom det förbrukas. Andra delen regenereras väl med KMnO4 precis som i vattenverkens större anläggningar.
Så långt kan jag komma sett till vad jag själv har och generellt, du får söka vidare specifikt för ditt fall. Du lyckades ju hitta en hel del tidigare såg jag.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tack, bra tips om att återanvända bärlagret.
Jag har en markering på tuben dit totala höjden av filtermaterialet ska nå. Låter rimligt att AG ska vara överst. Det är nog det jag ser i filterbehållaren också, plockar jag upp lite av det översta materialet så är det gråvitt, som kalksten ungefär. MG är vad jag förstår nästan svart.
Får leta vidare om hur mycket av varje jag behöver.
Jag har en markering på tuben dit totala höjden av filtermaterialet ska nå. Låter rimligt att AG ska vara överst. Det är nog det jag ser i filterbehållaren också, plockar jag upp lite av det översta materialet så är det gråvitt, som kalksten ungefär. MG är vad jag förstår nästan svart.
Får leta vidare om hur mycket av varje jag behöver.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Verkar ju vara helt omöjligt att få någon att svara på blandningen mellan MG och AG. Det går köpa färdiga blandningar eller kit med det som behövs, men att få nån att svara på om det ska blandas 50/50, 60/40 eller nåt annat verkar omöjligt.
Ja ja, kanske inte är så viktigt, eftersom man ändå måste fylla på regelbundet med AG då det förbrukas kanske det ska vara en mindre andel av totalen. Kanske 75% MG och 25% AG, vad tror ni här?
Ja ja, kanske inte är så viktigt, eftersom man ändå måste fylla på regelbundet med AG då det förbrukas kanske det ska vara en mindre andel av totalen. Kanske 75% MG och 25% AG, vad tror ni här?
Klicka här för att svara