Hej,
Har ett avlopp i källarträppens slut, där svämmar det över ofta, så idag tog jag mig ett beslut. Upp med locket och gräv runt lite.... Hitta massa gojs, bland annat dessa små larver, gissar på att det är vita mygglarver. Men har ingen aning.

Min fråga är, börja skölja ur denna brunnen, och visst är den inte kopplad till vårt vanliga avlopp utan måste väl ändå vara kopplar till någon slags dränering?

Man vet inte när det är dränerat, men alla stuprör leder ner i marken vilket borde innebära att det är dränerar någon gång.. Eller?

R
Mygglarver är inte vita , någon annan larv , sitter nog mera skit i rören från brunnen .
År det vattenlås där ? Sitter det någon renspropp där , som en fyrkantig plugg , den kan
skruvas ur med skiftnyckel eller annat verktyg , pass på så inte hela brunnen spricker om
den är fastrostad , eftersom det är utomhus går det att värma den lite häftigt med låga ,
då brukar dom släppa

Staffans2000
Var försiktig med spolandet! Det finns alltid en risk att brunnen leder ut i ingenting. Dvs. rakt ut i eventuell macadam under huset. Är så ibland på äldre hus.

Staffan

Kan inte se någon renspropp tyvärr. Men, mygglarver har väl tre färger? Röd vit och svart? Iaf vad jag matat fiskarna med här hemma. Fryst dock.

Men, hur kan vi bli av med problemet, jag vet inte om avloppet leder någonstans, kan vi göra något?

R
Ingen renspropp , kan vara en spygatt , den har inget vattenlås , så den kan inte frysa sönder ,
Har du något dagvattenavlopp kopplat till kommunalt eller till egen brunn/stenkista , många
gånger så kopplades just sådana in på det vanliga avloppet ,
Har du någon renslucka på avloppet i källaren , öppna den och spola lite i brunnen samt lyssna
när rensluckan är borta , skvalpar det där då så går det ut i avloppet , bara spola .

Vi har kommunalt vatten, har fått på en rensbrunn på avloppet, så ska prova med det.. Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.