14 614 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Läckande prisolrör
Sida 1 av 3
Igår upptäckte jag att det drevade vatten mellan kopparröret och plasten.
Lagomt kul när röret är ingjutet i betonggolvet och "omöjligt" att ta fram.
Har fått koppla bort röret med påföljden att jag inte längre har varmvatten i kökskranen.
Lösningen kan bli ett nytt rör förlagt på ett smart sätt som jag ännu inte kommit på.
Frågan är ju hur i hela friden detta kunde hända??
Jag menar, när jag för dryga 10 år sedan byggde la jag dessa 15mm prisolrör i plattan. Givetvis skarvfria och varligt behandlade. Rören var inga noname utan köptes från seriös handlare mm.
Är det någon annan här som hört talas om liknande läckage eller upplevt detta själv?
Kanske är det något fabrikationsfel eller annan skada?
Hursom så skulle det varit smart att lagt extrarör eller liknande när jag byggde men jag tyckte jag gjorde enligt konstens alla regler och skarvfria prisolrör ska väl anses vara idiotsäkert?
Eller?
Lagomt kul när röret är ingjutet i betonggolvet och "omöjligt" att ta fram.
Har fått koppla bort röret med påföljden att jag inte längre har varmvatten i kökskranen.
Lösningen kan bli ett nytt rör förlagt på ett smart sätt som jag ännu inte kommit på.
Frågan är ju hur i hela friden detta kunde hända??
Jag menar, när jag för dryga 10 år sedan byggde la jag dessa 15mm prisolrör i plattan. Givetvis skarvfria och varligt behandlade. Rören var inga noname utan köptes från seriös handlare mm.
Är det någon annan här som hört talas om liknande läckage eller upplevt detta själv?
Kanske är det något fabrikationsfel eller annan skada?
Hursom så skulle det varit smart att lagt extrarör eller liknande när jag byggde men jag tyckte jag gjorde enligt konstens alla regler och skarvfria prisolrör ska väl anses vara idiotsäkert?
Eller?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Är du helt säker på att det är läckage på röret? Vatten kan nästan krypa uppåt har jag märkt.
Prova att plugga och provtryck, har mycket svårt att tro det uppstår spontant läckage i ett nergjutet. Rör.
Prova att plugga och provtryck, har mycket svårt att tro det uppstår spontant läckage i ett nergjutet. Rör.
Kan du har råkat dra in en skruv eller liknande i röret?
Hur som helst inte kul.
En quick-fix kanske kan vara att sätta in en mini-varmvattenberedare i köksskåpet eller så kanske du kan knacka in ett välsmort 12mm prisolrör i det befintliga röret. Ett 15mm prisolrör har en innerdiamer på 13mm så om du inte har för mycket böjar kanske det går. Ett 10mm prisolrör kanske funkar bättre om böjar finns.
Hur som helst inte kul.
En quick-fix kanske kan vara att sätta in en mini-varmvattenberedare i köksskåpet eller så kanske du kan knacka in ett välsmort 12mm prisolrör i det befintliga röret. Ett 15mm prisolrör har en innerdiamer på 13mm så om du inte har för mycket böjar kanske det går. Ett 10mm prisolrör kanske funkar bättre om böjar finns.
Jag kan ju inte säga att jag är 100 på att röret läcker men jag ser att det kommer vatten mellan plast och rör. Stänger jag av vattnet slutar det dreva. Har inte provtryckt men provtryckning är helt klart ett steg innan vidare åtgärder beslutas.blackadder skrev:
Mig veterligen har det inte skruvats i plattan. Jag har noga aktat mig för sådant. Plattan är full med golvvärmerör mm.pelpet skrev:Kan du har råkat dra in en skruv eller liknande i röret?
Hur som helst inte kul.
En miniberedare under bänken skulle kunna vara en lösning. Vi får se.
Jag tror det blir svårt att få in ett rör i röret men det kanske kan gå? Det handlar väl om ca 10 meter eller nåt sånt skulle jag tro.
Med tur kanske skadan ligger i uppgången från golvet. Nära. Då behöver man inte bila mycket. Kan ju vara ett alternativ att undersöka.
Om det inte är för många knixar på röret kan man få igenom ett 12mm pex rör med draglina samt glidmedel och tålamod. Se till att cu röret är riktig avgradat i ändarna innan man börjar knuffa i pexen.
mvh
mvh
Våra inkommande 28mm vattenrör från brunnen är av koppar och från 1939 och har långt kvar innan de är uppätna. Det var i och för sig lite tjockare gods i rören på den tiden vill jag lova..Erik_X skrev:
40 år låter även det lite kort för att äta upp kopparrör om man inte har väldigt aggressivt vatten, tycker jag.
Mitt ingående vatten går definitivt mycket fortare än så när pumpen fyller hydropressen, annars står det still.Erik_X skrev:
Nu hamnade vi dock lite OT. :-o
Tillbaka till TS fråga om läckande prisolrör.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag råkade ut för det i somras i mitt eget badrum som jag byggde -92.
Röret gick under golvet från tvättställskommoden till wc-stol så jag har inte kunnat få upp det och kolla. Men när jag provtryckte så läcker det iaf. Och jag har kollat bjälklaget med inspektionskamera och det är inte skruvat i iaf.
Han som kom från försäkringsbolagets besiktningsfirma sa att det inte var helt ovanligt.
Prisolen är från vanlig grossist och bockad med proffsverktyg för på den tiden jobbade jag som röris.
Men detta är, vad jag kan komma ihåg, första gången jag råkat ut för under 15 år som röris. Typiskt att det var hos sig själv...
Röret gick under golvet från tvättställskommoden till wc-stol så jag har inte kunnat få upp det och kolla. Men när jag provtryckte så läcker det iaf. Och jag har kollat bjälklaget med inspektionskamera och det är inte skruvat i iaf.
Han som kom från försäkringsbolagets besiktningsfirma sa att det inte var helt ovanligt.
Prisolen är från vanlig grossist och bockad med proffsverktyg för på den tiden jobbade jag som röris.
Men detta är, vad jag kan komma ihåg, första gången jag råkat ut för under 15 år som röris. Typiskt att det var hos sig själv...
Ok. Då är jag inte helt ensam om detta. Jag får se hur jag ska gå vidare. Förmodligen är det väl ingen idé att kontakta försäkringsbolaget? (Det brukar ju inte vara någon idé vid såna här "småsaker". Det är i alla fall min lekmannamässiga uppfattning)JerreEssberg skrev:Jag råkade ut för det i somras i mitt eget badrum som jag byggde -92.