6 410 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Mäta vattenflöde
Hej! Vi är med i en VA förening som är kopplad mot det kommunala VA-systemet, vi har bott i vårat hus i ca 2 år och jag tycker vi har fruktansvärt dåligt tryck/flöde. Fick precis låna en manometer av en bekant och har mätt upp trycket till 1.5bar ur kranarna inne i huset. Går det på något vis att mäta vattenflödet? Som sämst har vid 0,9-1bar. Trycket/flödet pendlar väldigt beroende på vilken tid av dygnet jag mäter.
Skall nämligen ha en diskussion med våran förening angående det dåliga trycket/flödet, vill därför skaffa mig lite bevis för att de skall åtgärda vårat problem.
Skall nämligen ha en diskussion med våran förening angående det dåliga trycket/flödet, vill därför skaffa mig lite bevis för att de skall åtgärda vårat problem.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ta en 20-liters hink och se hur lång tid det tar att fylla den. Rimlig tid är ca 2min, dvs 10L/min.
Tror att att dagens byggnormer säger ca 10L/min vid tappställe och 13-14L/min i duschutrymmen.
Men 10-12L/min räcker alldeles gott med två våningar, men visst kan det vara lyxigt med lite högre flöde när man ska fylla badkar och annat.
Tror att att dagens byggnormer säger ca 10L/min vid tappställe och 13-14L/min i duschutrymmen.
Men 10-12L/min räcker alldeles gott med två våningar, men visst kan det vara lyxigt med lite högre flöde när man ska fylla badkar och annat.
Jag har testat att fylla upp en 10L hink, fick i 5,5Liter på 1 minut. Känner mig inte så nöjd med de.M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det ska du inte vara heller. Kommunen brukar väl lämna av med mellan 5-7 bars tryck beroende på hur man bor i förhållande till huvudledningen.
Har ni ett gammalt ledningsnät? Har du själv gamla galvade järnrör i huset?
Har ni ett gammalt ledningsnät? Har du själv gamla galvade järnrör i huset?
Huset byggdes för 2 år sedan, Huset ligger på en höjdskillnad på ca 10 meter från där kommunala ledningen går, den kommunala ledningen ligger ca 800 meter från vårat hus. Vi är 4 fastigheter på vår väg som delar på en 50mm PEM-slang som sedan delas ut till varje hus via en 32mm PEM-slang.M Marcussjogren skrev:
Har du testat att mäta trycket kl4? Då borde det vara väldigt lågt flöde i systemet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det låter ju väldigt märkligt med ett sådant nybyggt område.S Spira174 skrev:
Har du hört om grannarna har samma problem?
Annars får man som Larsa skriver mäta där vattenledningen kommer in i huset och sedan bedöma om man ska felsöka ledningen till husen eller ert eget vattensystem i huset.
Grannarna har även de problem, vi tror att systemet är underdimensionerat, dvs att det kanske behövs ett pumphus i mitten av området för att orka trycka ut det hela vägen till oss, men föreningen tycker förstås att det är en dyr och onödig utgift, vill därför bevisa för dem att trycket/flödet inte är godkänt.M Marcussjogren skrev:
Hydrofor=pumpautomatS Spira174 skrev:
tanken kommer jämna ut trycket mellan start och stopp , annars blir systemet stummt. Vatten kan inte komprimeras som luft,
https://www.vvsochbad.se/Vattenfoer...k2VIoCAC2GaGiWSUreuK4YE9djz31ZzhoCtC4QAvD_BwE
Bodde på hotell i Dublin där hade man löst problemet ,man vaknade utan klocka på morgonen när alla skulle duscha. Iaf...
Nej. Hydrofor är enbart en trycktank. Pumpautomat brukar man beteckna ett komplett paket med pump, hydrofor och tryckströmbrytare.
Klicka här för att svara