2 538 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Gammal grävd brunn - div frågor
Hej!
Har en ca 40 år gammal grävd brunn som knappt använts senaste 20 åren. Är väl ca 5 m djup och det finns vatten i den.
Min tanke är att ev använda vattnet för BDT, ej dricksvatten.
Om jag ska använda den bör jag då se till att den rengörs? Är det enkelt och blir det bra eller är risken stor att vattnet ändå inte blir tillräckligt bra?
Vad kostar det att få den rengjord, ca?
Det finns nu en gammal handpump som inte verkar fungera, är det backventilen som förmodligen är trasig eller kan det bero på något annat..? Är det enkelt att byta backventil på en gammal handpump, kanske har rostat igen fullständigt...?
Har en ca 40 år gammal grävd brunn som knappt använts senaste 20 åren. Är väl ca 5 m djup och det finns vatten i den.
Min tanke är att ev använda vattnet för BDT, ej dricksvatten.
Om jag ska använda den bör jag då se till att den rengörs? Är det enkelt och blir det bra eller är risken stor att vattnet ändå inte blir tillräckligt bra?
Vad kostar det att få den rengjord, ca?
Det finns nu en gammal handpump som inte verkar fungera, är det backventilen som förmodligen är trasig eller kan det bero på något annat..? Är det enkelt att byta backventil på en gammal handpump, kanske har rostat igen fullständigt...?
Vad har du för vatten in i huset nu , du säger BDT hur har du tänkt dig funktionen
Var tar du dricksvatten från ?
Gammal handpump är det en långt rör som går ner i vattnet ,hur långt vet man inte ,
i det röret går en stång som sitter fast i hävarmen , det brukar vara läderpackningar
som är bakvända på stången ,som fungerar som backventil .
Är lite knepigt för en som inte vet hur man tar upp detta rör och stång , dom är gängade
och lyftes , gängas av , lyftes igen och gängas av , det är inget som man bara drar rakt upp
och byter något
Edit : mycket lätt att tappa ner grejerna i brunnen och där är dom , men klart 5 meter kanske
går att ta upp direkt , men risk att rören kroknar
Gammal handpump är det en långt rör som går ner i vattnet ,hur långt vet man inte ,
i det röret går en stång som sitter fast i hävarmen , det brukar vara läderpackningar
Är lite knepigt för en som inte vet hur man tar upp detta rör och stång , dom är gängade
och lyftes , gängas av , lyftes igen och gängas av , det är inget som man bara drar rakt upp
och byter något
Edit : mycket lätt att tappa ner grejerna i brunnen och där är dom , men klart 5 meter kanske
Dricksvatten kan jag isf tänka mig att ta hemifrån. Detta är ett fritidshus.R rävlyan skrev:Vad har du för vatten in i huset nu , du säger BDT hur har du tänkt dig funktionen
och byter något
Ah det är så man får göra, har funderat lite på hur man ska dra upp hela pumpen och röret
Nåja det får bli en elektrisk pump som pumpar fram vattnet till huset (ca 100 m) om jag inte väljer att borra brunn. Men bäst är väl då att ta bort handpump o rör...
Det går att lyfta rakt upp och ha det uppe när man försöker få isär prylarna. Men var minst två man. Det är långt och tungt.
Drt fryser inte i brunnen. På handpumpen ska det finnas ett dräneringshål under frostfritt djup åvanför pumpen så funkar den på vintern.
Ska du ha pump inne då får man gräva ner ledningen på frostfritt djup. Det är en del jobb med, men det är inte komplicerat.
Ska du ha pump inne då får man gräva ner ledningen på frostfritt djup. Det är en del jobb med, men det är inte komplicerat.
Klicka här för att svara