Hej, jag har fått ett problem med min badkarsblandare. Den har en funktion där man växlar till dusch genom att dra i munstycket på blandaren när vattnet är på. Nu har det slutat fungera delvis. Duschen går igång, men en stor mängd vatten rinner fortfarande genom badkarsmynningen. Jag tänkte försöka hitta en manual till blandaren så jag kan ta reda på vad jag behöver för reservdel. Tyvärr vet jag inte modellbeteckning eller fabrikat på blandaren så jag hoppas någon här kan hjälpa mig att identifiera den.
En badkarsblandare med dragspärr för dusch, monterad på badkaret, med sliten skruvskalle och anslutna rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte jag skulle försöka skruva loss den rörliga delen man drar i men det verkar som att skruvskallen är rätt sliten, så jag kanske inte får bort den helt enkelt, så jag kanske måste byta blandare helt. I så fall undrar jag om de spårskruvar som sitter på toppen av 90-gradersvinklarna för rören innan blandaren är någon sorts ventil som går att stänga av vattnet precis innan blandaren, eller om det bara är någon plugg som man absolut inte får skruva på om man inte vill vattenfylla badrummet. (Anledningen att jag frågar är att jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att själv stänga av vattnet.)

Ser ut om en FM Mattson från 1000-serien.

Bästa svaret

Det är en Mora från 80-talet.
Pipen är separat, skruvad på blandaren med en överfallsmutter, kika efter så ser du. Skruva lös den och ta med till VVS-mojen. Bor du i Linköping kan jag rekommendera VVS-lagret på Slöjdgatan, har han inte packningar har ingen annan det heller. Alternativet är en ny pip.

• Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Jag är nästan hundra att det är avstängningsventiler i blandarfästet.

Eventuellt är det en OSA-blandare.

Fotografen Fotografen skrev:
Det är en Mora från 80-talet.
Pipen är separat, skruvad på blandaren med en överfallsmutter, kika efter så ser du. Skruva lös den och ta med till VVS-mojen. Bor du i Linköping kan jag rekommendera VVS-lagret på Slöjdgatan, har han inte packningar har ingen annan det heller. Alternativet är en ny pip.
Lyckades lossa pipen. Konstruktionen verkar vara i princip identisk med den nuvarande Mora Izzy. (I varje fall enligt sprängskissen.)

A Andy78 skrev:
Denna kanske passar.
[länk]
Ser rätt ut, men när jag fått bort pipen lyckades jag borra upp skallen på den söndergängade skruven, och sedan få loss den befintliga omkastaren. Hittade en trasig o-ring och råkade ha en i rätt storlek hemma, så nu fungerar blandaren som den ska igen. Någons hand håller en omkastare till en blandare med en ny o-ring och fjäder, reparation utförd hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.