Flyttade hit för några månader sedan.
Ett gammalt hus, med grävd brunn och pump med hydrofor (sådan med säck i sig) samt varmvattenberedare.
De händer att vattnet tar slut i brunnen.
Vilket hände nu. Så vi stängde av pumpen och väntade någon dag så brunnen fyllde på sig.
Men nu får vi inge vatten?
Testade de där med att stänga kran, fylla pp luft, öppna sakta osv. Inge hände.
Vi började felsöka. Sambon är lika kunnig som en sten
så jag har googlat och gjort de vi kunnat efter de uppgifter han lämnat.
De slutade med att vi köpte ny pump/hydrofor (?) På Jula.
Fyllde vatten i pumpen, men inge vatten ändå.
Man hörde hur vattne åkte tillbaka till brunnen när man slog av.
Vi köpte ny bottenventil, den som satt va fin men när man blåste i den släppte den igenom luft. Så antar att den va lite kass.
Ännu inge vatten!
Sambon sa att de "läckte in när de vart övertryck" (kunnig som en sten). Kollade upp det hela, de läckte från en skarv. Som nu är tätad. (Kommer de ut vatten, kommer de in luft)
Troligen behövde vi ingen ny pump alls, för felet är kvar.
Då jag med är kunnig som en sten vet jag inte alls vad vi ska göra nu?
De finns en backventil ovanpå varmvatten beredaren. Har bett sambon ta loss och rengöra den. I övrigt inga andra backventiler.
Men vattnet funkade ju förut(?)
Vi fyller pumpen med vatten, startar och vrider Sakta på kran och då kommer det liiite vatten in i huset. Sedan vatten/luft och slutligen bara luft.
Måste varmvatten beredaren på något sätt fyllas, tömmas etc?
Har de någon betydelse då de gäller både varm och kallvatten, vi har inge vatten alls.
Vad mer ska jag göra, kolla?
Ett gammalt hus, med grävd brunn och pump med hydrofor (sådan med säck i sig) samt varmvattenberedare.
De händer att vattnet tar slut i brunnen.
Vilket hände nu. Så vi stängde av pumpen och väntade någon dag så brunnen fyllde på sig.
Men nu får vi inge vatten?
Testade de där med att stänga kran, fylla pp luft, öppna sakta osv. Inge hände.
Vi började felsöka. Sambon är lika kunnig som en sten
De slutade med att vi köpte ny pump/hydrofor (?) På Jula.
Fyllde vatten i pumpen, men inge vatten ändå.
Man hörde hur vattne åkte tillbaka till brunnen när man slog av.
Vi köpte ny bottenventil, den som satt va fin men när man blåste i den släppte den igenom luft. Så antar att den va lite kass.
Ännu inge vatten!
Sambon sa att de "läckte in när de vart övertryck" (kunnig som en sten). Kollade upp det hela, de läckte från en skarv. Som nu är tätad. (Kommer de ut vatten, kommer de in luft)
Troligen behövde vi ingen ny pump alls, för felet är kvar.
Då jag med är kunnig som en sten vet jag inte alls vad vi ska göra nu?
De finns en backventil ovanpå varmvatten beredaren. Har bett sambon ta loss och rengöra den. I övrigt inga andra backventiler.
Men vattnet funkade ju förut(?)
Vi fyller pumpen med vatten, startar och vrider Sakta på kran och då kommer det liiite vatten in i huset. Sedan vatten/luft och slutligen bara luft.
Måste varmvatten beredaren på något sätt fyllas, tömmas etc?
Har de någon betydelse då de gäller både varm och kallvatten, vi har inge vatten alls.
Vad mer ska jag göra, kolla?
Krilleman skrev:
Ja precis det är detta hål vi fyllt i.
Men vi har inte fyllt hela sugslangen. Den är säkert 10 meter lång från pump ner till brunn
Måste hela den fyllas alltså?
W WarHawk skrev:
Så hela sugslangen lär fyllas med vatten?
Hur lyckas man med det, slangen går upp i taket och ut.
Däremot har vi fyllt pumpen.
Tog precis loss hela sugslangen i brunnen och tätade alla kopplingar igen.
Får se om de hjälpte.
Det låter helt galet. Är du säker på att det är sugsidan och inte trycksidan som går upp?B Boiskogen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Har du sugslangen uppe i taket? Låter helt bakvänt. är du säker på att vattnet tar slut då? Minsta lilla luftläcka ihop med att bottenventilen läcker gör ju att det rinner tillbaks och man får börja om att fylla och går den då upp i taket så måste det ju vara ett hopplöst system.........
Krilleman skrev:
Kanske skulle sagt att pumpen står under huset så slangen går ändå någon meter under mark nivå. Men ja den går från taket ner till pumpen.
Nu när vi återigen tätade om allt.
Drog upp sugslangen, kapa av 10 cm och gjorde ny koppling till bottenventilen.
Starta om allt och nu kommer de vatten
Både i handfat, köket och dusch. Så långt har vi inte kommit förut
Men inge vatten i toan ännu?
W WarHawk skrev:
Sugslangen i brunnen är ca 3,5 meter och går rakt till källaren, slangen går sedan från taket till pumpen.
Men nu har vi börjat få vatten igen. Överallt utom i toan!
Tackar för alla tips. Har gått igenom, ändrat och tätat om igen.
Klicka här för att svara