Stambyte trots relativt nytt badrum

561 läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Vi är hyfsat nyblivna husägare i en gammal 30 tals trävilla som vi bott i i ca 2 år. Vi hade i åtanke att det fanns lite renoveringar men att ingenting var akut, utan kunde tas undan för undan.

Fick för mig en dag att kontakta en spolfirma för att filma våra avloppsrör, då tidigare ägare hade väldigt svävande svar huruvida stammarna var bytta eller ej. Har även varit i kontakt med en byggfirma som jag hade här på besök innan filmningen för att diskutera ett eventuellt stambyte. Till saken hör att tidigare ägare renoverade badrummet med helkakel, klinkers och golvvärme 2005 och det var lite därför vi kände att vi kunde köpa huset då den jobbigaste biten med badrumsrenovering var över. Tyvärr kommer även toaletten på övervåningen med avlopp ner i vårat badrum vilket betyder att när den stammen ska bytas står vi helt utan toalett. Även hall har klinkers med golvvärme.

Då vi har torpargrund blindbotten i trä så borde ett stambyte kunna bytas underifrån, eller har jag helt fel? Är det betydligt jobbigare att utföra stambyte underifrån via grunden istället för att förstöra badrum och hall med att bila bort all klinkers? Tyvärr är det så att våran grund behöver även den göras om, då vi enbart har 2 dm mellan blindbotten och mark och ingen som helst möjlighet att ta oss ner. Enda jag har gjort är att gå in med inspektionskamera via kattgluggarna för att få någon uppfattning om status. Det har väl sett okej ut det lilla jag har sett men efter att ha kört med hygrometer genom kattgluggarna på en lång pinne så har det aldrig varit under 80% året om, något som gör mig lite nervös.

Hur som helst så kom spolfirman till att vi hade en salig kompott av rörblandningar. Det finns både plast, gjutjärn från 30 tal och 60 tal, betong och plast fram och tillbaka ute på tomten. 30 tals rören såg helt okej ut men håller inte för evigt, våran toalett på övervåningen hade 60 tals gjutjärn som verkligen sjöng på sista versen. Det är inte läck men hans kamera tog sig inte igenom då det var för rostigt. Han sa att han har sett betydligt värre i hus av vår ålder, men att vi ska vänta MAX 5 år med stambyte. Köket kunde vi inte ens få filmat då smartskallen som gjort det har gjutit fast vattenlåset under diskbänken. "Får ni stopp här så är det tack och godnatt, bara att riva ur köket" sa spolfirman.

Ni som gjort stambyte, hur har ni gått tillväga? Tar man det i etapper eller ska man riva ur hela avloppet på en gång? Hur lång tid brukar det ta i en vanlig trävilla? Vi har ett litet pannrum på 1x2 m där det finns en gjutjärnsbrunn så det är den enda bilningen som blir. Tjänar man stora summor på att göra förarbetet själv med att frilägga samtliga rör innan vvs firman kommer?

När stambytet utförs har jag i grova slängar räknat fram till ca 400-500 000 kr i utgift. Då räknar jag med nytt kök, nytt badrum, ny toalett på övervåningen samt ny klinkers med golvvärme i hall. Är detta realistiskt eller har jag räknat helt åt helskotta åt något håll?

2. F
    Bannad Nivå 3
    Mitt stambyte i 70-tals villa gick på ca 10 000kr i samband med att badrum och gästtoalett gjordes om. Materialet är i stort sett gratis, det som kostar är arbetet. Jag tror det är omöjligt att göra stambyte utan att skada tätskiktet, åtminstone när golvbrunnar ska bort. Men man kan ju tänka sig att du gör stambyte och skiter i att tätskiktet inte är 100% vid golvbrunnen och ställer dit en duschkabin och avloppslangen direkt ned i nya stammen och sen när badrummet är gammalt nog gör det rätt.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Okej, då pratar vi 10 000 kr för stambyte på en toalett och ett badrum. Gjorde du förarbetet själv eller lät du byggfirman stå för allt så som rivning, byte och återställning?

4. F
    Bannad Nivå 3
    Hade vattenskada så betalade inget för rivningen, försäkringsbolaget tog allt utom stambytet som jag passade på att göra o samband med skadan

5. S
    Medlem Nivå 1
    Har du fått någon prisuppgift på vad detta skulle kosta ?

6. H
    Medlem Nivå 1
    Nej tyvärr. Jag har försökt ligga på byggfirman jag hade kontakt med först om en offert men får inget svar. Kollade på ratsit och det verkar som det går riktigt dåligt för dom rent ekonomiskt. Jag har ingen aning om vilken byggfirma man ska lita på då jag är halvt paranoid inom hantverkarbyggbranschen och har hört hemskheter om såväl stora som små byggföretag.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: