Hej ,har ett bekymmer. Det bubblar i toaletten när jag spolar vatten i avloppet i duschen. Det är även dåligt avrinning i det avloppet. Det skumma är att när jag tar bort vattenlåset så är det inga som helst problem, förutom att det luktar dynga efter ett tag så jag får välja, stank eller vatten på golvet vid dusch. Avluftningen är inte igensatt och trekammarbrunnen är inte full.. Någon som har någon idé? Har fungerat bra i 3 månader, började krångla igår kväll. Är ju inte stopp då det forsar på utan vattenlås, det är som det blir ett vacuum med vattenlåset .

J
Bubblar i toa när du spolar i duschen ? Brukar vara tvärtom , vilket vattenlås tar du bort , i duschen , kolla in röret som går ut frå, då vill ev . luft ut n brunnen . säkert skit i det eller ett stopp i toaröret , då vill ev luft ut den vägen via toan

Nu är ju inte jag någon expert på vatten, badrum och avlopp. Men har du kollat vattenlåset? Absolut inte meningen att idiotförklara dig, men det framgick inte riktigt om det var rent/nytt.
Det har en tendens att klogga igen rätt ordentligt här hemma.

C C.Lundin skrev:
Nu är ju inte jag någon expert på vatten, badrum och avlopp. Men har du kollat vattenlåset? Absolut inte meningen att idiotförklara dig, men det framgick inte riktigt om det var rent/nytt.
Det har en tendens att klogga igen rätt ordentligt här hemma.
Vattenlåset är rent, provade även med ett nytt som jag hade liggande för säkerhetskull

J jojo123 skrev:
Bubblar i toa när du spolar i duschen ? Brukar vara tvärtom , vilket vattenlås tar du bort , i duschen , kolla in röret som går ut frå, då vill ev . luft ut n brunnen . säkert skit i det eller ett stopp i toaröret , då vill ev luft ut den vägen via toan
Det gäller vattenlåset i duschen, alltså det i golvbrunnen. Borde inte vara skit i det då det går bra utan insatsen/vattenlåset

J
Då sitter det någon skit längre bort , när låset är borta så kan luften gå tillbaka i röret , och när det sitter där så kan den inte komma någonstans ,, prova med att slå i hink så hela brunnen fylls , utan vattenlås så får du nog samma fenomen

J jojo123 skrev:
Då sitter det någon skit längre bort , när låset är borta så kan luften gå tillbaka i röret , och när det sitter där så kan den inte komma någonstans ,, prova med att slå i hink så hela brunnen fylls , utan vattenlås så får du nog samma fenomen
När jag skickar i en hink vatten i golvbrunnen utan vattenlås så drar det iväg utan problem, det är med vattenlåset det skiter sig. Borde väl inte vara stopp då?

J
Är hela brunnen full då så det kan komma luft ut från röret ut , när vattenlåset är på plats så tätar det mot avloppet och ingen luft kan komma ut den vägen , brukar vara som en fjäder som stänger till och när vatten kommer på så öppnar den.

Brukar vara "halvstopp" när det krånglar sådär.

J jojo123 skrev:
Är hela brunnen full då så det kan komma luft ut från röret ut , när vattenlåset är på plats så tätar det mot avloppet och ingen luft kan komma ut den vägen , brukar vara som en fjäder som stänger till och när vatten kommer på så öppnar den.
Du tänkte på stora brunnen.. Ja, har inte så stor koll på den, vet att den tömdes i augusti och töms en gång per år .

J
Troligtvis sitter det i husets rör något halvstopp och inte ute någonstans

Låter som ”halvstopp” du kan prova att spola med skållhett vatten en stund (15 min) Häll i 1dl diskmedel och sen några liter vatten. Låt stå över natten, spola sedan ur med rikligt med varmt vatten.

Jag hade liknande problem som du och löste det enligt metoden ovan. Fungerar inte det borde du ta dit spolbil.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Låter som ”halvstopp” du kan prova att spola med skållhett vatten en stund (15 min) Häll i 1dl diskmedel och sen några liter vatten. Låt stå över natten, spola sedan ur med rikligt med varmt vatten.

Jag hade liknande problem som du och löste det enligt metoden ovan. Fungerar inte det borde du ta dit spolbil.
Jag fick ett rejält stopp på julafton (många gäster som behövde uträtta behov efter julmaten...) som jag fixade relativt enkelt med rensband. Verkade sitta ganska långt ner. Prova det innan du betalar för spolbil eller rörmokare.

Hade liknande problem på landet, i mitt fall så rann inte duschvatten ner genom brunnen, tog jag bort vattenlåset gick det hur bra som helst. (givetvis gjorde jag rent vattenlåset först men utan någon som helst skillnad) Slutade med att jag tog dit en spolbil och efter det har vi inte haft några problem alls.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.