Anna_H Anna_H skrev:
Nej, katter är 100% pålitliga. Lita på att de klöser och bits om du kliar dem på magen. Det är 100% garanti om det är en okänd katt. Även om den först rullar sig på baken och verkar be om att bli kliad på magen så ska man bara klia den bakom öronen.
Då är det något annat djur vi har då. För de har aldrig gjort så.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Uppe i kallaste norrland. Det jag är så förvånad över är att vattnet inte frös förra vintern när det var en långdragen,kall vinter....men fryser nu när det "bara" är 14 minus.....förra vintern gick ju minusgraderna ner mot 30 minus.

Kan det bero på att jag bara eldar i vedspisen en gång om dagen denna vintern? Förra vintern eldade jag på morgon och kväll.
Vill spara på veden,därför eldar jag bara en gång per dag denna vinter.
Kan det kanske ha med detta att göra?

Om jag börjar elda två ggr per dag igen,kanske vattnet tinar upp? För det blir rejält varm i köket med hjälp av vedspisen.
Förra året kom det ju jättemycket snö innan det blev kallt. Snö som ligger mot och utanför husgrunden isolerar bra, så det är nog förklaringen till att det inte frös ifjol.

• Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått igång varmvattnet i köket. Vad bör jag göra nu framöver så inte vattnet fryser igen?
Är osäker på om jag vill ha vattnet stå och rinna hela tiden,som någon skrev,speciellt inte om jag sover eller ej är hemma.

Så nu går jag en gång i timmen ca,och tappar varmvatten i kranarna i huset,så rören blir varma och goa så det inte fryser igen.
Men som sagt,när jag sover kan jag ju inte göra så,tänker jag.....:rolleyes: vad tror ni?

För rören frös ju över en natt. Så fort går det alltså när det fryser. Jag vill verkligen inte att detta händer igen.

K Kurtivan skrev:
Förra året kom det ju jättemycket snö innan det blev kallt. Snö som ligger mot och utanför husgrunden isolerar bra, så det är nog förklaringen till att det inte frös ifjol.
Ja där har vi förklaringen. Du har så rätt.(y)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Som föregående säger, skott upp snö runt huset.

Lokalisera vart isproppen satt, åtgärda kylan där med isolering eller annat..

H Husqvarna220Ac skrev:
Som föregående säger, skott upp snö runt huset.

Lokalisera vart isproppen satt, åtgärda kylan där med isolering eller annat..
Ska göra så. Vet på ett ungefär vart ispropparna satt(det var flera) och nu blir det att åka in och köpa ny isolering och täta så inte mössen kommer in. För att förtydliga så är det möss jag har,inga råttor än så länge...vad jag vet i allafall....

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, katter är 100% pålitliga. Lita på att de klöser och bits om du kliar dem på magen. Det är 100% garanti om det är en okänd katt. Även om den först rullar sig på baken och verkar be om att bli kliad på magen så ska man bara klia den bakom öronen.
Jag tror att katter är som hundar,dom är individer och alla har sina speciella personligheter och egenheter för sig. När jag var barn hade farmor en katt som var den enda katten jag tyckte om. Han var så snäll och trevlig.Han blev 24 år. Den katten gjorde ett djupt intryck på mig. Men alla andra katter jag träffat efter det,har det bara blivit konflikter med.:giggle: så jag blev hundmänniska istället.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, katter är 100% pålitliga.
Så långt har du i princip rätt. Själv kanske jag skulle nöja mig med runt 95% men vi är ganska överens.

Anna_H Anna_H skrev:
Lita på att de klöser och bits om du kliar dem på magen. Det är 100% garanti om det är en okänd katt. Även om den först rullar sig på baken och verkar be om att bli kliad på magen så ska man bara klia den bakom öronen.
Fast här spårar du ur rätt rejält... :rofl:

D Daniel 109 skrev:
Då är det något annat djur vi har då. För de har aldrig gjort så.
Är din katt okänd för dig? Spännande.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här spårar du ur rätt rejält... :rofl:
Du missade också ordet "okänd"? ;)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Dessutom hittade vi massor med råttskit i isoleringen kring rören. Blir väl att ta hit Anticimex för att utrota råttorna som gnager sönder isoleringen och som gör att det blir isproppar.....:(
Är det verkligen råttor? Det är betydligt vanligare med möss...

Det finns för övrig gott om rått-jagande hundar. Om du har en krypgrund är det ju bra om det finns en lucka så att du kan släppa in hunden så den får göra räder. Jag kan särskilt rekommendera Dansk-Svensk Gårdshund, som även har gått under namnet "Skåns råttehund". Trevlig storlek, trevligt lynne, Säger till om det kommer någon, älskar att jaga möss och råttor.

useless useless skrev:
Är det verkligen råttor? Det är betydligt vanligare med möss...
Några inlägg upp skriver jag att det troligen är möss det är frågan om,eftersom spillningen är så liten. Så nej det är ej råttor.

ylven ylven skrev:
Det finns för övrig gott om rått-jagande hundar. Om du har en krypgrund är det ju bra om det finns en lucka så att du kan släppa in hunden så den får göra räder. Jag kan särskilt rekommendera Dansk-Svensk Gårdshund, som även har gått under namnet "Skåns råttehund". Trevlig storlek, trevligt lynne, Säger till om det kommer någon, älskar att jaga möss och råttor.
Ok,nu kommer vi in på personliga saker,men det bjuder jag på.
Min hund sedan länge,dog i höstas,och eftersom min ekonomi inte tillåter att jag köper en ny hund just nu,så blir det tyvärr inget nytt hundköp på en tid framöver.

Men jag har hört talas om den rasen. Verkar vara en trevlig hundras.
Men någon lucka till grunden har jag inte,så även om jag hade en sådan hund,så hade det inte gått ändå.....:cool:

• Älska
ylven
  • Laddar…
råttgift finns väl fortfarande att köpa i Finland eller Norge ? Dit kan man ju ta sig hyffsat enkelt eller beställa online från annat valfritt EU land där det är lagligt att sälja. Sist vi var ute och reste passade vi på att köpa med malkulor som funkar istället för skräpet som man kan köpa i Sverige numera som malarna skrattar åt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.