Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Min gissning är att det beror på att det kommer ut rör ur väggen, och att klämringskopplingarna skiljer sig mellan tillverkare ... Och just den där tillverkaren kanske inte har nån passande plugg ...
Å andra sidan, vill man ha kvar gamla kopplingar i ett nytt badrum? Hur krångligt är det att dra om rören?
Å andra sidan, vill man ha kvar gamla kopplingar i ett nytt badrum? Hur krångligt är det att dra om rören?
"Nånstans måste man ju stanna" - Jag skulle nog vilja komma så långt att jag även kan byta ut krombrickan mot väggen, dels för att få något nytt som passar till resten av designen (vad det nu blir) samt mycket lättare att tapetsera/kakla om denna är borta.
Antar jag rätt:
- att det kommer ut kopparrör ur väggen, där vinkeln (vv) resp t-kopplingen (kv) är monterade - med klämkoppling (svårt att avgöra för en icke-vvsare)?
Men om man bara vill plugga, skulle jag plugga här (förutsatt att man har möjlighet att stänga av vattnet en stund):
Rätt dimension på propp och gängtätning.
/proppat & pluggat en del utan att vara proffs ... och ibland har det t.o.m. blivit tätt
Antar jag rätt:
- att det kommer ut kopparrör ur väggen, där vinkeln (vv) resp t-kopplingen (kv) är monterade - med klämkoppling (svårt att avgöra för en icke-vvsare)?
Men om man bara vill plugga, skulle jag plugga här (förutsatt att man har möjlighet att stänga av vattnet en stund):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/proppat & pluggat en del utan att vara proffs ... och ibland har det t.o.m. blivit tätt
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ja, du antar helt rätt angående rören, vilken typ av koppling det är vågar jag inte svara på, den vinklade står det 'kryss'-något på om det kan vara en ledtråd.Slunken skrev:
"Nånstans måste man ju stanna" - Jag skulle nog vilja komma så långt att jag även kan byta ut krombrickan mot väggen, dels för att få något nytt som passar till resten av designen (vad det nu blir) samt mycket lättare att tapetsera/kakla om denna är borta.
Antar jag rätt:
[bild]
/proppat & pluggat en del utan att vara proffs ... och ibland har det t.o.m. blivit tätt![]()
Möjlighet att stänga av vattnet har jag.
Om du kan ta lite fler bilder samt mäta lite dimensioner (rör och gängor) så kan säkert någon mer insatt tipsa om propp till att börja med.
Jag brukar plugga/proppa, sen riva resten samt renovera.
Sen bjuder jag in rörmokaren som får koppla nya rör. Brukar inte vara så mycket pengar även om det alltid är mer än man själv tror. ROTen brukar hjälpa en del.
Du borde dock behöva plugga EFTER att klämkoppling och täckbrickorna är borttagna, för att underlätta renoveringen. Det kräver lite "klämkopplings-färdigheter" och det har jag inte (än).
Jag brukar plugga/proppa, sen riva resten samt renovera.
Sen bjuder jag in rörmokaren som får koppla nya rör. Brukar inte vara så mycket pengar även om det alltid är mer än man själv tror. ROTen brukar hjälpa en del.
Du borde dock behöva plugga EFTER att klämkoppling och täckbrickorna är borttagna, för att underlätta renoveringen. Det kräver lite "klämkopplings-färdigheter" och det har jag inte (än).
Rören är 10mm på båda.
På vinkelkopplingen står det 'bogärdhs/kryss' på, inte mycket gänga att mäta på men 19mm 'i dalen'.
På T-kopplingen står det 'AHA FPL 10' på dom ändarna som går till toalett respektive handfat och på den muttern som går in i väggen står det 'Vatette 12'
16mm 'i dalen'.
På vinkelkopplingen står det 'bogärdhs/kryss' på, inte mycket gänga att mäta på men 19mm 'i dalen'.
På T-kopplingen står det 'AHA FPL 10' på dom ändarna som går till toalett respektive handfat och på den muttern som går in i väggen står det 'Vatette 12'
16mm 'i dalen'.
Bra jobbat. Konstig blandning - är det nån annan före dig som har gjort-det-själv tro?
Detta gäller om du bara vill proppa enligt min bild högre upp:
I ännu brist på mer kunnigt folk som hjälper dig så tror jag att du ska ha:
- en propp för vinkeln som har dimension R15
- en propp för t-kopplingen som har dimension R10 (det är nog 15mm 'i dalen' och 17mm 'i toppen')
Detta gäller om du bara vill proppa enligt min bild högre upp:
I ännu brist på mer kunnigt folk som hjälper dig så tror jag att du ska ha:
- en propp för vinkeln som har dimension R15
- en propp för t-kopplingen som har dimension R10 (det är nog 15mm 'i dalen' och 17mm 'i toppen')
Jo det skulle jag borde gå bra, men det beror ju på hur ”rent” du vill ha på väggen inför renovering. Dvs vad som ska renoveras...
Om du inte får fler, mer professionella svar inom kort skulle jag kolla lite på vvs-siterna och fråga dem vad som är kompatibelt, många har även chattar.
Bogårdhs-vinkeln finns det säkert något alternativ med kulventil till också utam att behöva byta ut annat...
Om du inte får fler, mer professionella svar inom kort skulle jag kolla lite på vvs-siterna och fråga dem vad som är kompatibelt, många har även chattar.
Bogårdhs-vinkeln finns det säkert något alternativ med kulventil till också utam att behöva byta ut annat...