Jag har läst många inlägg om detta utan att se att någon har löst problemet.
Det började med att avloppet i handfatet blev sämre och sämre. Jag använde då en vaskrensare och därefter Mr Muscle granules-kaustiksoda. Handfatsavloppet är nu perfekt.
Genast därefter började det lukta väldigt illa från bräddavloppet i handfatet. Jag har upprepade gånger spolat hett vatten med duschslang och även sprayat Ajax genom hålet utan att det hjälper. Dessutom har jag skruvat loss vattenlåset under handfatet men det visade sig att vattenlåset redan var rent.
Någon som verkligen har löst luktproblem från bräddavlopp?

Har du tagit isär hela rörsystemet för avloppet och noggrannt rengjort varje del? Bara vattenlåset räcker inte. Oftast är det härifrån lukten kommer. Gör du detta ett pr gånger om året behöver du inte använda kemikalier.

I bräddavloppet kan man spraya klorinlösning ca 1:50 med sprayflaska. Det bör döda bakterierna.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Det finns nån mousseaktig spray som heter "smuts och mögel" (finns av flera märken), den brukar jag spraya in i bräddavloppet då och då när detta händer.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Claes Sörmland
Känner igen det här från min köksho:

Jag tror att du har en begynnande stopp länge ned på stammen, efter vattenlåset. Det gör att vattnet stiger i röret under vattenlåset och nu blir det mottryck och och den äckliga luften i avloppsrören trycks ut den enklaste vägen, via bräddavloppet.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur gjorde du för att lösa problemet med stopp längre ned på stammen? Använde du rensband från vattenlåset eller gjorde du på annat sätt?

Claes Sörmland
Jag spolade avloppet från en brunn utanför huset med en högtrycksspruta med spolslang. Vill man inte köpa en sån så kan man köpa tjänsten av en spolbil som kommer med hetvattenbil så löser de det hela på under timmen.

Rensband kan man ju testa, det kostar inte så mycket men man ska nog ha tur om det fungerar. Risken finns ju också att rensbandet fastnar i avloppet. Generellt är det bäst att attackera stopp genom rensluckor nedströms om stoppet.

Jag kan tyvärr inte gå in i avloppet från en brunn på utsidan huset. Om jag ska göra jobbet själv återstår väl bara rensband. Bara inte det fastnar i avloppet.

Y
Clorin. Finns numera även i sprayform.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.