Jag har kommunalt vatten och avlopp, men har även kvar en hydrofor till den egna brunnen. Denna används för vatten till trädgården, tvätta bilen etc
Denna har fungerat bra i de 6 år jag bott här, men nu beter den sig konstigt. Den laddar liksom inte upp trycket i tanken. Allting fungerar men tidigare har den pumpat upp trycket i tanken till ca 3 bar och sedan sjunkit (när man tappat vatten) till 1 bar och slått på igen. Att pumpa från 1 till 3 bar har tagit uppskattninsvis ca 45 sekunder.
Det som händer nu när jag öppnar vattenkranen är att den pumpar upp till 3 bar omedelbart (1 sek), stänger av och sjunker lika snabbt och slår på igen. Av, på, av, på med 1-2k sekunders intervall. Öppnar jag kranen max så hinner den inte slå av utan pumpen går konstant.
Förstår inte riktigt vad som hänt och var jag ska börja felsöka. Det är inga läckor eller dyligt. Känns som att den där tryckstyrda kontakten som startar och stoppar pumpen mäter trycket i röret och inte i själva tanken...?
Bifogar bild på hydrofor.Visa bilaga 136421
Denna har fungerat bra i de 6 år jag bott här, men nu beter den sig konstigt. Den laddar liksom inte upp trycket i tanken. Allting fungerar men tidigare har den pumpat upp trycket i tanken till ca 3 bar och sedan sjunkit (när man tappat vatten) till 1 bar och slått på igen. Att pumpa från 1 till 3 bar har tagit uppskattninsvis ca 45 sekunder.
Det som händer nu när jag öppnar vattenkranen är att den pumpar upp till 3 bar omedelbart (1 sek), stänger av och sjunker lika snabbt och slår på igen. Av, på, av, på med 1-2k sekunders intervall. Öppnar jag kranen max så hinner den inte slå av utan pumpen går konstant.
Förstår inte riktigt vad som hänt och var jag ska börja felsöka. Det är inga läckor eller dyligt. Känns som att den där tryckstyrda kontakten som startar och stoppar pumpen mäter trycket i röret och inte i själva tanken...?
Bifogar bild på hydrofor.Visa bilaga 136421
Redigerat:
Om jag inte kommer ihåg fel så kan/gör man följande med den typen av hydroforer:
- Stäng av pumpen
- Tappa ur allt vatten
- Öppna inspektionsluckan så att vattennivån hamnar i höjd med luckan
- Stäng luckan
- Starta pumpen
Nu har du fått en stor luftkudde i övre delen av hydrofonen.
Samtidigt som du tömmer ut vattnet (har inspektionsluckan öppen) tar du och rengör mätröret (det som är svart av avlagringar), vattennivån i en full tank (när pumpen stannar) ska vara i mätrörets överkant, vid tom tank (när pumpen startar) nära mätrörets underkant. Vattennivån ska hela tiden synas i mätröret.
- Stäng av pumpen
- Tappa ur allt vatten
- Öppna inspektionsluckan så att vattennivån hamnar i höjd med luckan
- Stäng luckan
- Starta pumpen
Nu har du fått en stor luftkudde i övre delen av hydrofonen.
Samtidigt som du tömmer ut vattnet (har inspektionsluckan öppen) tar du och rengör mätröret (det som är svart av avlagringar), vattennivån i en full tank (när pumpen stannar) ska vara i mätrörets överkant, vid tom tank (när pumpen startar) nära mätrörets underkant. Vattennivån ska hela tiden synas i mätröret.
Tack för (extremt) snabbt svar!
Var ute och kollade nu och i toppen set den ut att vara pluggad med nån sorts tätad skruv. Bifogar bild. Hittar ingenstanns där man skulle kunna koppla en kompressor. Tar även med bild på hur den ser ut i botten där det sitter en annan mojäng som jag hade gissat var till för dränering?
Fattar heller inte riktigt vad den röda ratten på framsidan är till för...
Var ute och kollade nu och i toppen set den ut att vara pluggad med nån sorts tätad skruv. Bifogar bild. Hittar ingenstanns där man skulle kunna koppla en kompressor. Tar även med bild på hur den ser ut i botten där det sitter en annan mojäng som jag hade gissat var till för dränering?
Fattar heller inte riktigt vad den röda ratten på framsidan är till för...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för ditt svar Demmpa!
Det låter rimligt. Ska ge mej på och prova detta!
Det låter rimligt. Ska ge mej på och prova detta!
Den tanken ser nästan ut som en kopia på vår som är från 1956
. Då finns det mycket riktigt en bilventil på toppen. Du kan ju först tappa ur vatten, borde sitta en kran långt ner. Med tiden så fylls det på mer och mer vatten, så att luftkudden blir ganska liten. Det är själva luftkudden i tanken som håller uppe trycket och komprimeras så att det blir ett jämnt tryck på vattnet. Innan du tappar ur vatten så stäng av tillopps- och frånloppskranar så att inget nytt vatten fylls på under tiden du tappar ur. Sen när du fått ur vatten, behöver inte tömma hela, så kan du fylla på luft. Det underlättar om du har kompressor. Jag hade en fotpump i början, men det är rätt segt att jobba med en sån.
mikaelbe: Ja det är definitivt ingen ny hydrofor
Dock som du ser på bilderna ovan så finns det ingen bilventil för att fylla på luft i toppen...
Demmpa: Du menar att med hjälp av nivån i mätglaset så justerar jag till och frånslags-nivåerna på den elektriska "tryckströmbrytaren" till pumpen?
Demmpa: Du menar att med hjälp av nivån i mätglaset så justerar jag till och frånslags-nivåerna på den elektriska "tryckströmbrytaren" till pumpen?
Om man skall utnyttja volymen fullt ut måste man fylla på luft med kompressor, men finns det ingen ventil är det svårt. Är du säker på att pluggen i toppen inte bara är ett skydd för ventilen? När du har optimalt tryck så är vattenytan strax över utloppsröret vid pumpens tillslagstryck.
Den röda kranen på framsidan är för att stänga av förbindelsen med nivåglaset. Det finns även en svart kran i toppen av glaset med samma syfte. Jag tror att man skall kunna ta bort glaset utan att tömma tanken genom att stänga båda kranarna.
Den röda kranen på framsidan är för att stänga av förbindelsen med nivåglaset. Det finns även en svart kran i toppen av glaset med samma syfte. Jag tror att man skall kunna ta bort glaset utan att tömma tanken genom att stänga båda kranarna.
Aha, nu börjar det mesta klarna lite! Ska kolla pluggen i toppen när jag tömt tanken ifall det sitter nån ventil under.
OM det gör det, hur mycket tryck ska jag pumpa i med kompressorn...?
OM det gör det, hur mycket tryck ska jag pumpa i med kompressorn...?
Det sitter ingen ventil där bara en propp. Du har fått alla råd tidigare i princip men jag skulle tillägga att du enklast bryter bort pumpen med motorskydd / brytare som sitter före tryckströmbrytaren på din bild. Då slipper du röra i gamla ventiler som kan fastna eller börja läcka.
Den enda du behöver öppna är avtappningen i botten och sen luckan när nivå och tryck tillåter det. Avtappningen öppnar- stänger varje kvartsvarv och det är inte ovanligt att man behöver peta in i den för att få fart på vattnet, ofta mycket rost och avlagringar som täpper där. Och har du tillgång till kompressor går det fint att senare fylla luft den vägen också, det är bara att fixa en övergång till 1/2" R15 som är dimensionen där.
Och passa på att fixa vattenståndsglaset när det är tömt, lätt att se om det är dags för luft sen. Som sagt ska du alltid se ytan där både vid start och stopp.
Den enda du behöver öppna är avtappningen i botten och sen luckan när nivå och tryck tillåter det. Avtappningen öppnar- stänger varje kvartsvarv och det är inte ovanligt att man behöver peta in i den för att få fart på vattnet, ofta mycket rost och avlagringar som täpper där. Och har du tillgång till kompressor går det fint att senare fylla luft den vägen också, det är bara att fixa en övergång till 1/2" R15 som är dimensionen där.
Och passa på att fixa vattenståndsglaset när det är tömt, lätt att se om det är dags för luft sen. Som sagt ska du alltid se ytan där både vid start och stopp.
Perfekt! Tack för era råd!
Pluggen i toppen är en gängad propp. Oftast 25 gänga (1") ca 33mm över gängan.
Det kan bli svårt att rengöra röret till vattenståndsstället. Köp ett nytt!
Buelco har det mesta i sitt sortiment! Sök på RSK-numret för att kika på priserna. Varierar kraftigt!
http://www.beulcoarmatur.se/index.p...c&menuid=6bb0c569-e73e-4325-ac84-b59231f5143c
Men som redan sagts innan. Ett enkelt "quick-fix" = Töm hela behållaren på vatten och starta pumpen igen.
Det kan bli svårt att rengöra röret till vattenståndsstället. Köp ett nytt!
Buelco har det mesta i sitt sortiment! Sök på RSK-numret för att kika på priserna. Varierar kraftigt!
http://www.beulcoarmatur.se/index.p...c&menuid=6bb0c569-e73e-4325-ac84-b59231f5143c
Men som redan sagts innan. Ett enkelt "quick-fix" = Töm hela behållaren på vatten och starta pumpen igen.