Hej! Jag har tänkt dra vatten och avlopp till en byggnad 20m från huset. Vattnet kommer in i matkällaren, det är draget in i efterhand. Matkällaren är väldigt djup, har inte mätt men det är då säkert 2,4m takhöjd. Matkällaren ligger ca 2m från yttervägg där vattnet kommer in, och det är ca 2m till yttervägg där jag vill dra ut det på motsatt sida. Avloppsledningarna är synliga, finns även en golvbrunn. Så hur tar jag mig ut med vatten och avlopp? Vattnet är ju draget in en gång i tiden så måste ju gå att få ut det också. Ville inte gräva 2,5m djup (frostfritt här) in under huset så jag tänkte om det är möjligt att borra sig genom källarväggen och marken, 4 meter så kommer man ut en bit ifrån huset?
Hade en rörmokare på plats igår men kändes inte som att han hade någon bra lösning. Hans bästa tips var att gräva fram avloppet som går från huset till tanken för att koppla på där men blir väldigt mycket mer att gräva och involverar hela infarten. Känns onödigt när det ändå blir en grav i stort sett ända mot huset för vattnet.
Hade en rörmokare på plats igår men kändes inte som att han hade någon bra lösning. Hans bästa tips var att gräva fram avloppet som går från huset till tanken för att koppla på där men blir väldigt mycket mer att gräva och involverar hela infarten. Känns onödigt när det ändå blir en grav i stort sett ända mot huset för vattnet.
S Segge skrev:Hej! Jag har tänkt dra vatten och avlopp till en byggnad 20m från huset. Vattnet kommer in i matkällaren, det är draget in i efterhand. Matkällaren är väldigt djup, har inte mätt men det är då säkert 2,4m takhöjd. Matkällaren ligger ca 2m från yttervägg där vattnet kommer in, och det är ca 2m till yttervägg där jag vill dra ut det på motsatt sida. Avloppsledningarna är synliga, finns även en golvbrunn. Så hur tar jag mig ut med vatten och avlopp? Vattnet är ju draget in en gång i tiden så måste ju gå att få ut det också. Ville inte gräva 2,5m djup (frostfritt här) in under huset så jag tänkte om det är möjligt att borra sig genom källarväggen och marken, 4 meter så kommer man ut en bit ifrån huset?
Långt ifrån säker att jag förstått frågeställningen men vatten kan dras i fryssäker slang med invändig värmekabel. Då kan den ligga direkt på marken om vill. För avlopp gäller det väl bara att få ett fall hela vägen.
Jag har visserligen en sommarstuga men har både avlopp och vatten direkt på marken. Avloppsröret har jag täckt med ett stenröse. Kan man lägga lite maskinpolering på vattenröret minskar så klart energiåtgången. Jag låter dock mitt frysa på vintern och om vi behöver använda det så tar det några timmar innan det tinar efter att kontakten sätts i. Slangen är inte dyr men värmekabeln kostar en slant.S Segge skrev:
Har du bra fall på avloppet så fryser det inte, inget får stå och droppa få är det kört med helfruset rör, vatten går att ha Värmekabel i slangen, läggs den i slangen och cirka 0,5 till 1 meter ner med 60x120 cm på tvären så klarar du dig med 5 watt per meter.Fryser den under tiden som du inte använder vatten så tar det ca 1 timma att tina upp. V-kabeln ska börja och sluta i frostfritt utrymme
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vatten är hyffsat lätt att dra ut, men avloppet bökigare.
Vi grävde upp och skarvade på mellan avstängare och huset, låg på 360cm! Djup!
Vi grävde upp och skarvade på mellan avstängare och huset, låg på 360cm! Djup!
Nu har jag äntligen tid att projektera igen. Bifogar en princip för hur jag tänkte mig. Avloppet är det väl bara slänga i en värmekabel och skulle det frysa är det väl bara plugga i kontakten? Funderar på om det skulle gå att göra liknande med vattnet om jag nöjer mig med att lägga det 50-100cm under kulverten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp fryser inte, kommer varmvatten inifrån dusch, toa, handfat, disk, men det förutsätter att det är bra fall på röret. Till vattnet lägger du en V-kabel i vattenslangen in i varma utrymmen på båda sidor + en 16 Pem slang till grundaste stället ( där ev kyla kan krypa ner ) och tejpas på slangens översida. samt tätas bra, värma så den nästan smälter och platta till med en tång så den klistrar ihop. Dränering under behövs inte om du inte misstänker att det kommer att rinna vatten i graven. Isoleringen lägger du på tvären 120 så kommer inte kylan att gå in från sidorna, det blir som ett tak över. Det är bra att lägga vattnet direkt ovan avloppet och sand runt allt i lådan
Ok, nu första åren blir det knappt nå vatten alls, men sen blir det nog tvätt av diverse hästkläder. Bra fall, vad innebär det 1:20?J jonaserik skrev:Avlopp fryser inte, kommer varmvatten inifrån dusch, toa, handfat, disk, men det förutsätter att det är bra fall på röret. Till vattnet lägger du en V-kabel i vattenslangen in i varma utrymmen på båda sidor + en 16 Pem slang till grundaste stället ( där ev kyla kan krypa ner ) och tejpas på slangens översida. samt tätas bra, värma så den nästan smälter och platta till med en tång så den klistrar ihop. Dränering under behövs inte om du inte misstänker att det kommer att rinna vatten i graven. Isoleringen lägger du på tvären 120 så kommer inte kylan att gå in från sidorna, det blir som ett tak över. Det är bra att lägga vattnet direkt ovan avloppet och sand runt allt i lådan
Är inte helt med på vad du menar med värmen. En 16 pem men värmekabel i från båda ändarna som värms och plattas till på 40/32mm (vad det nu blir) PEM för vattnet?
När det flödar vatten i avloppsröret så fryser det inte, 1:20 räcker, det som är farligt är om det står och droppar någonstans , dropparna har ingen energi och fryser lätt om fryspunkt finns. Det med V-kabeln, det ska vara minst 25 mm PEMslang så vatten och V-kabel får plats, gärna 32 mm. V-kabeln stoppas in i slangen och bäst är om den kommer ut på båda sidorna och framför altt inga ventiler där V-kabeln finns, 16 slangen är för att kunna peta in en termostatgivare i, så V-kabeln inte är i drift 24/7 utan bara värmer när det behövs, onödigt att maskarna har plusgrader, det är driftekonomiS Segge skrev:
Klicka här för att svara