Hej på er...
Jag vet ingenting allts om avlopp å brunnar å jag behöver verkligen hjälp å råd vad å hur ska jag göra det!
Brunnen läcker ...
Jag kan tänka mej att det blockerar ju nånstans där vatten som skulle rinna vidare!
E det nåt ENKELT å EKONOMISKA sätt att lösa det!
E jätte tacksam för nåt råd!
//Siani
Jag vet ingenting allts om avlopp å brunnar å jag behöver verkligen hjälp å råd vad å hur ska jag göra det!
Brunnen läcker ...
Jag kan tänka mej att det blockerar ju nånstans där vatten som skulle rinna vidare!
E det nåt ENKELT å EKONOMISKA sätt att lösa det!
E jätte tacksam för nåt råd!
//Siani
Har du enskilt avlopp så är det läge att ringa kommunen och beställa slamtömning. Det ser ut som om det är stopp i avloppet. Har du kommunalt avlopp får du ringa kommunen (VA-huvudmannen) eller en spolbil som kommer och spolar ditt avlopp.
Om det är ett enskilt avlopp, och det tror jag pga 2 brunnslock, är filterbädden igensätt.
Då blir avrinningen/infiltreringen dålig och fylls avloppsbrunnen tills det rinner över.
Rinner det över så mycket som det gör nu, fortsätter all bajs och toapapper rakt in i filterbädden.
Spolbilen kan tömma avloppet och försöka spola ren filterrör, och då funkar det kanske igen, men börja spara för en ny anläggning, för det kommer att behövas i om några år
Då blir avrinningen/infiltreringen dålig och fylls avloppsbrunnen tills det rinner över.
Rinner det över så mycket som det gör nu, fortsätter all bajs och toapapper rakt in i filterbädden.
Spolbilen kan tömma avloppet och försöka spola ren filterrör, och då funkar det kanske igen, men börja spara för en ny anläggning, för det kommer att behövas i om några år
Klicka här för att svara