Claes Sörmland
A ankan678 skrev:
Hej. Lämnade in papper och kommunen har varit och tittat här. Allt såg bra ut med slambrunn och fördelningsbrunn, men ifiltrationen måste jag gräva om. Fick på mail en blankett med ansökan för att göra detta, och den ansökan kostar nästan 4000... känns konstigt att behöva ansöka till kommunen när det är dom som säger att jag måste gräva om.. eller??
Formellt säger bara kommunen i sin egenskap av tillsynsmyndighet att din infiltration inte fungerar. Om du inget gör så kommer de så småningom att förbjuda dig att släppa ut avloppsvatten via din anläggning och då står du där utan avlopp. Men det tar tid. Lång tid.

Vad kommunen hoppas på är att du ska följa miljöbalken och ta ett eget initiativ och fixa din avloppsanläggning. Du väljer själv hur du vill rena ditt avloppsvatten inom lagens krav. Du måste ansöka och få tillstånd för det innan du ändrar anläggningen. Men i och med att kommunen tycks preliminärt bedöma att det bara gäller en omgrävning av en infiltration så vore det kapitalförstöring att inte välja den vägen. Andra avloppsreningslösningar är dyrare.

Ok. Ja vad jag fattar så ska en provhål grävas och efter det så får man se om det ska grävas upp helt och fyllas med olika matrial, eller om det finns grundvatten bli nån slags förhöjd historia.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.