Jag är på jakt efter tips på vattenpump för att suga upp vatten från en damm, ca 7 m i höjdled och 130 m längd. Har ni några bra tips på pålitliga maskiner? Den behöver inte ha automatik för kontinuerlig drift. Det är för bevattning. Rimlig dimension på pemslang för de 130m?

Det är i princip inte fysiskt möjligt. Du behöver ha pumpen lägre och/eller närmare.

Eller en ejektorpump funkar men det kräver dubbla slangar ner till dammen.

Ja, då placerar man ju pumpen i dammen. TS frågade om en sugande pump.

Jaha, okej. Och placerar jag pumpen vid dammen som tryckpump behövs speciellt dragen el med tanke på
avståndet? Hm.

D Daniel 109 skrev:
Det är i princip inte fysiskt möjligt. Du behöver ha pumpen lägre och/eller närmare.
Varför skulle det vara fysiskt omöjligt?
Finns ju pumpar som suger 7 meter höjd, sen får man dimensionera sugledningen efter längden.

7m brukar vara nära gränsen för vad som funkar vettigt i praktiken. Lägger man till flödesmotståndet i en lång ledning så hamnar man över gränsen. Det är inte omöjligt, men det är nära den möjliga gränsen.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
P PochM skrev:
Jag är på jakt efter tips på vattenpump för att suga upp vatten från en damm, ca 7 m i höjdled och 130 m längd. Har ni några bra tips på pålitliga maskiner? Den behöver inte ha automatik för kontinuerlig drift. Det är för bevattning. Rimlig dimension på pemslang för de 130m?
Ta till dig av vad Daniel skriver det är vettigt och det senare förslaget med den kraftiga Jetpumpen lite tvärtom. Det ger ett lågt flöde med den och utnyttjar inte mer än runt 20% av möjlig kapacitet vid den långa sugledningen. Så om du kan jämka och få pumpen närmare eller optimalt på lågpunkt av sträckan om det finns är det bra. El är enklare att få fram särskilt om det är tillfälligt och något som plockas undan säsongsvis.

Går du åt det hållet kan du spara i dimensionering av alla ingående delar.

130 m PEM 63 ger 8000 Pa i mottryck vid 3000 l/h. Det börjar bli svettigt tillsammans med 7 meter sughöjd.
Nöjer man sig med 1500 l/h så blir det bara 1700 Pa. Då får man addera 0.17 meter på 7 meter.
Fysiskt omöjligt är det ju inte. Smart att göra så är en annan fråga.

X xLnT skrev:
Det är inga konstigheter med en JET pump och 40mm pemslang.
Tex [länk] funkar för din applikation.
Även om man går ner under halva specade flödet då måste man ha 63mm sugslang. Med 40mm slang måste flödet bli tämligen lågt.

TS var inte så tydlig/specifik i sina behov, men det kommer garanterat komma vatten ur slangen.
Ska TS vattna en potatisodling så funkar det inte något vidare, men är det magnolieträdet som ska ha vatten funkar det nog fint.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Köpte Biltemas billigaste bensindrivna vattenpump.
Jag suger 4 meter och trycker upp 5 meter 25 meter bort.
Jag fyller min pool från min grävda brunn.
Är en bensindriven pump vid dammen ett alternativ?
Kan du pumpa kortare sträcka och leda vattnet med självfall dit du ska ha det?

Pumpen du föreslog är dålig dvs under TS förhållanden, onödigt stor till ingen nytta som den placeras. För magnolian går det bra med en liten liknande och även klen ledning bara strypa en vettig arbetspunkt på utloppet. Acceptera en rimlig tumregel dvs håll inte på med sughöjder > 7 m om man vill ha flöden i närheten av spec och rimliga dimensioner dvs anslutningsnummer på utrustningen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stort tack för alla olika input.
Det är svagt uppför hela vägen som vattnet skall transporteras. Väl där uppe har vi två ibctankar på 1 m3 styck som vi sedan tänker använda för droppbevattning och ev lite vattenspridare om vi har en pump där uppe i detta upplägg. Jag vill åt ett fungerande system men inget som kräver rejäl fart på vattnet alltså, och så klart till så vettig slant som möjligt. Det känns som man är i skarven av alla olika varianter. Bensindriven, sugpump, tryckpump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.