Hej, jag bor i en villa i norra småland. Villan har kommunalt vatten och avlopp och ligger på en sluttning 30-40 meter upp. Det finns ett vattentorn i en höjd ca 30 meter över min fastighet. Så långt är allt i sin ordning. Jag förvärvade fastigheten med hus av kommunen vintern 2005/06 och redan då kunde jag notera att vattentrycket var lågt men visste inte hur lågt och tänkte inte särskilt mycket på det. Allt blev bättre efter att jag bytt kranar på ingående vattenledning 2007. Då fann montören en större samling grus/sten i kranen före vattenmätaren. Sedan dess har vattentrycket varit ungefär 1,7-2,1 bar. På senare tid har det emellertid blivit problem, Kranar i toalettutrymmen samt toaletter har börjat låta och jag kan konstatera att det hänger ihop med vattentrycket. Jag har haft kommunen här som mätt trycket och resultaten har varierat, nu senast för 2 veckor sedan så är trycket ca 1,5 - 1,8 bar och helt enligt reglerna från Svenskt Vatten, så säger kommunen. Svenskt Vatten är en intresseförening för olika vattenleverantörer, tog jag reda på. Jag är rädd att de vibrationer som uppstår i kranarna skall ha sönder dessa samtidigt som det är mycket irriterande att ha det brummande ljudet varje gång som någon spolar i någon kran. Jag kan också konstatera att mina grannars användning av vatten påverkar mitt vattentryck. Enligt nybyggnadsreglerna som jag fann på Boverkets hemsida så skall flödet i ex.vis dusch och disk vara ca 0,2 liter/sekund. Jag kunde mäta upp som bäst 1,25 liter/sekund. Jag har begärt att få en skriftlig redogörelse från kommunen, som kanske kommer. I övrigt så anser ansvarig hos kommunen att de inte kan göra något år det hela.

Jag vet inte vad jag skall göra? Vart kan jag vända mig för att komma tillrätta med detta.

Endera ordnar du själv med en tryckstegringspump (pump +hydrofor) eller så strider du med kommunen.
Oljudet i kranar brukar bero på slitna delar, men visst kan ett högre tryck få de att tystna då förutsättningarna ändras för självsvängningen.

Protte

Lågt tryck ska inte orsaka vibrationer.

D Daniel 109 skrev:
Lågt tryck ska inte orsaka vibrationer.
Protte: Det som låter mest är en nyare (2 år) toalett (IFÖ)

När det inte låter så har jag provat att öppna ett tappställe ytterligare (handfatet på samma slinga som toaletten) , då sjunker trycket något och det börjar låta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.