Vi har problem med våran Varmvattenberedare..
Är en Parca Norrahammar M300 VS 275 L
Den är från 1980
Har lite problem med att säkerhetsventilen inte stänger helt !!
Troligen har de som bodde i huset inte testat funktionen på den typ 1 gång per mån som det står så den har väl kalkat igen lite och nu när jag testar den då och då så stänger den inte helt eller det är svårt att få den tät direkt..
tycker det droppar mer än det ska..
Vad ska man göra ?
Tips
Bara lossa den och göra den ren ättika, ultraljudstvätt knacka med en hammare på själva ventilen så ev. kalk lossar ? ???
Se bifogade bilder det är den till höger på bilderna
Är en Parca Norrahammar M300 VS 275 L
Den är från 1980
Har lite problem med att säkerhetsventilen inte stänger helt !!
Troligen har de som bodde i huset inte testat funktionen på den typ 1 gång per mån som det står så den har väl kalkat igen lite och nu när jag testar den då och då så stänger den inte helt eller det är svårt att få den tät direkt..
tycker det droppar mer än det ska..
Vad ska man göra ?
Tips
Bara lossa den och göra den ren ättika, ultraljudstvätt knacka med en hammare på själva ventilen så ev. kalk lossar ? ???
Se bifogade bilder det är den till höger på bilderna
Hej,
om pannan är från 1980 är det bästa att byta ut ventilen. De är inte dyra och om du är normalt händig så kan du göra det själv. Tänk bara på att stänga av pannan och låta vattnet svalna samt stänga av alla kranar för värme och tappvarmvatten innan du skruvar loss säkerhetsventilen.
Se också till att den nya du installerar har rätt öppningstryck.
om pannan är från 1980 är det bästa att byta ut ventilen. De är inte dyra och om du är normalt händig så kan du göra det själv. Tänk bara på att stänga av pannan och låta vattnet svalna samt stänga av alla kranar för värme och tappvarmvatten innan du skruvar loss säkerhetsventilen.
Se också till att den nya du installerar har rätt öppningstryck.
Jag gissar på blandningsventil eftersom han justerade temperaturen på den. Det finns även renoveringssatser. Men den bör inte kunna läcka på flera ställen.
Sorry - hade fullt upp igår! Här kommer bilder. Jag har ringat in där det läcker på ena bilden. Det är alltså inte själva säkerhetsventilen utan grunkan som sitter under säkerhetsventilen - En svart skruvkork(?) Som sitter på något som till synes verkar rektangulärt när jag skruvar ut det svarta locket. Skruvar jag in det svarta locket så sluter den inte tätt utan dropprinner. Tätast är den när den är helt utskruvad av oklar anledning.Immobil skrev:
Sen har vi den övre inringade grunkan. Den började jag skruva på i hopp om att stänga av vattnet till den läckande nedre inringade grunkan(svarta skruvkorken). När jag började skruva på den övre då började den övre givetvis läcka också.
Hoppas att ni blev klokare.
EDIT:
Ändrade bilden så att det finns en siffra bakom varje läckande pryl.
1=svarta korken/rekangulära grunkan som läcker som minst när den är helt utskruvad - det går inte att lossa locket helt så jag gissar att detta är någon form av ventil?
2=Större reglage för (gissningsvis) att stänga av vattnet till blandningstjofräsen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Enklast är att köpa en ny komplett blandventil och byta allt.........Köper du samma fabrikat så kanske du klarar dig med gamla rören också.
1. Är en avstängningsventil med backventil. Jag förutsätter att det är kallvatten till varmvattenberedaren.
2. Är jag inte helt säker på. Men jag gissar att det är en tyckregulator. Den brukar inte finnas.
2. Är jag inte helt säker på. Men jag gissar att det är en tyckregulator. Den brukar inte finnas.
Detta är mitt hopp också - att hitta samma. Men jag hittar ingenting som i närheten liknar det jag har ovan.S Stefan1972 skrev:
Kan någon peka mig i rätt riktning vore det skitbra. Om jag kunde få en länk till en likvärdig blandventil att byta mot. Eller ännu hellre samma fabrikat som du skrev.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det går nog bra med en vanlig sats, ventil nr ett vad det nu är, avstängning? går väl att ersätta med annat men det lär väl bli en del rörjobb också.