18 026 läst ·
21 svar
18k läst
21 svar
Säkerhetsventil som nog inte stänger helt
D Daniel 109 skrev:
Tack för tipsen! "1" verkar mycket riktigt vara en avstängningsventil med backventil. (Det är kallvatten till VVB:n)
Här är det någon annan stackare - som till skillnad från mig som har "1"(avstängningsventil med backventil) nedertill. Så har dennna person "1" (avstängningsventil med backventil) på samma pryl som säkerhetsventilen sitter.
Om det hjälper någon till att peka mig i rätt riktning över vilken sats jag behöver köpa
Om det hjälper någon till att peka mig i rätt riktning över vilken sats jag behöver köpa
Det är nog så att 2 också är en avstängningsventil. Den svarta prylen till höger i den sista bilden är nog en vacuumventil.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
typ nåt sånt här. Detta är dock bara ett exempel, man lär kanske anpassa allt för de funktioner som behövs eller inte.E enklast skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-560-aquakit-15/
En liten update!
Jag hade min bror, som arbetar som rörläggare, över.
Han kunde konstatera att den går att byta men att det inte skulle bli ett roligt jobb (men vilket jobb är det?
)
Vidare så kom han fram till samma sak att det bästa är att försöka hitta en likadan annars behöver man dra om rören en aning för vissa rör som går in i den här grunkan verkar inte vara skruvade in i mässingen utan kommer i ett stycke. Om jag förstod det hela rätt.
Det skulle åtminstone gå att göra men som sagt inget roligt jobb
Så han föreslog att jag skulle skynda fram planen att skaffa bergvärme och då avveckla både pannan och elpatronen.
Men den läcker numera såpass lite att jag tror jag nöjer mig med att vrida ur tvättsvamparna emellanåt som jag lagt under som droppskydd. Åtminstone tills dess att jag eldat upp de 15 kubik ved jag har liggandes.
Tack för all hjälp med den här röran!
//Dan
Jag hade min bror, som arbetar som rörläggare, över.
Han kunde konstatera att den går att byta men att det inte skulle bli ett roligt jobb (men vilket jobb är det?
Vidare så kom han fram till samma sak att det bästa är att försöka hitta en likadan annars behöver man dra om rören en aning för vissa rör som går in i den här grunkan verkar inte vara skruvade in i mässingen utan kommer i ett stycke. Om jag förstod det hela rätt.
Det skulle åtminstone gå att göra men som sagt inget roligt jobb
Så han föreslog att jag skulle skynda fram planen att skaffa bergvärme och då avveckla både pannan och elpatronen.
Men den läcker numera såpass lite att jag tror jag nöjer mig med att vrida ur tvättsvamparna emellanåt som jag lagt under som droppskydd. Åtminstone tills dess att jag eldat upp de 15 kubik ved jag har liggandes.
Tack för all hjälp med den här röran!
//Dan
Klicka här för att svara