Hej, jag får nåt gåjs i kranarnas filter hemma.
Man får tömma dem lite då och då, då de är fyllda med något jag uppfattar som metaliskt, bruna partiklar.
Är det rost från tex VVB?
Är det koppar från rören?
Är det kommunalt smuts?
Är det kanske aliens-ägg?
Lite bakgrund:
Haft eget vatten under en massa år - utan att ha detta problem.
Har sedan ett par år kommunalt (med högre tryck).
VVB är sen '96.
Rören är Prisol.
Innan jag felsöker mer (bla kolla om det är magnetiska partiklar, om det bara är när man kör varmvatten, osv)
kanske ni redan vet vad detta är?
Tack på förhand.
(Har tyvärr ingen bild på partiklarna)
Man får tömma dem lite då och då, då de är fyllda med något jag uppfattar som metaliskt, bruna partiklar.
Är det rost från tex VVB?
Är det koppar från rören?
Är det kommunalt smuts?
Är det kanske aliens-ägg?
Lite bakgrund:
Haft eget vatten under en massa år - utan att ha detta problem.
Har sedan ett par år kommunalt (med högre tryck).
VVB är sen '96.
Rören är Prisol.
Innan jag felsöker mer (bla kolla om det är magnetiska partiklar, om det bara är när man kör varmvatten, osv)
kanske ni redan vet vad detta är?
Tack på förhand.
(Har tyvärr ingen bild på partiklarna)
De du beskriver är partiklar/smuts som sitter i kommunens äldre vattenrör. Blir det tryck förändringar i vattenröret så släpper det och följer med vattnet.
Ett tipps om det är stort problem hos dig är att sätter ett filter på inkommande vatten så slipper du att få kranar,diskmaskin och tvättmaskin filter igensatta
Ett tipps om det är stort problem hos dig är att sätter ett filter på inkommande vatten så slipper du att få kranar,diskmaskin och tvättmaskin filter igensatta
Tack, har inte hunnit analysera partiklarna, men du har säkert rätt.allexx skrev:
I så fall borde ju mina grannar ha samma problem - om de inte har filter. Ska kolla med dom om de upplever samma sak.
Om du har rätt, vad pratar vi om för slags filter då? Sätter man den direkt efter vattenmätaren?
Har du någon länk?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Hur ofta får du göra rent då? Nån gång per år är nog fullt acceptabelt men börjar det bli varje månad typ så skulle jag nog undersöka det lite djupare. Även om man sätter dit ett filter på inkommande så blir ju det tätt också till slut om det kommer för mycket skit.
Nån gång i månaden tömmer jag ut nån tesked smuts ur kökspipen då det rinner dåligt.S Stefan1972 skrev:
På gästtoan är det en dum blandare som man måste plocka isär så den har jag bara rensat en gång, den droppar lite vatten i alla fall. Duschen har tömt ett par gånger. På andra ställen har jag helt enkelt skruvat bort strålsamlaren.
Om du monterar filer och det hamnar partiklar i det så är det från vatten nätet. Blir det partiklar ändå så får man börja felsöka om tex manteln eller avlagringar i varmvattenberedaren har börjat flagna. Svårt att avgöra på bild om det är grus blandat med nått annat
Meckade lite med en toa-tank härom dagen och däri låg en hel del "grus" också. Tror det var samma sorts partiklar.
Kan man, i så fall, då utesluta att det är varmvattenberedaren som håller på att vittra sönder.
Jag menar det är ju bara kallvatten till toan...!?
Kan man, i så fall, då utesluta att det är varmvattenberedaren som håller på att vittra sönder.
Jag menar det är ju bara kallvatten till toan...!?
Det där hade vi en gång, någon från kommunen kom och kopplade förbi vattenlåset och spolade ut ca 10 kubik vatten rakt i dagvattenbrunnen för att spola rent. Det var enligt honom bara sand som råkat hamna där när någon kopplat om något. Enligt min åsikt ser det ut som sand på fotot.
Klicka här för att svara