Hej,

Jag är lite osäker på hur jag ska tänka kring stillastående vatten och vänder mig till den oändliga kunskapens källa i form av byggahusforumet. Jag ska dra vatten till ett badrum. Det kommer att gå en kall- respektive varmledning till en "teknikskrubb" i anslutning till badrummet och där hade jag tänkt att sätta fördelare till respektive tappställe (toalett, handfatt och dusch = 3KV och 2VV). För det ändamålet tänkte jag använda mig av LK fördelare UNI med avstängning. Jag använder mig av LKs ALUPEX för dragning till tappställena.
1875893-87909-large-636679364960000000.jpg
Mitt inkommande vatten kommer då in i ena änden, förbrukarna går ut i avsticken med avstängning och andra änden behöver således pluggas/proppas. Finns då risk för stillastående vatten i änden som jag pluggar? Vad finns för andra alternativ?

Tacksam för hjälp!

/Samuel

Bästa svaret

S Sam_u_El skrev:
Hej,

Jag är lite osäker på hur jag ska tänka kring stillastående vatten och vänder mig till den oändliga kunskapens källa i form av byggahusforumet. Jag ska dra vatten till ett badrum. Det kommer att gå en kall- respektive varmledning till en "teknikskrubb" i anslutning till badrummet och där hade jag tänkt att sätta fördelare till respektive tappställe (toalett, handfatt och dusch = 3KV och 2VV). För det ändamålet tänkte jag använda mig av LK fördelare UNI med avstängning. Jag använder mig av LKs ALUPEX för dragning till tappställena.
[bild]
Mitt inkommande vatten kommer då in i ena änden, förbrukarna går ut i avsticken med avstängning och andra änden behöver således pluggas/proppas. Finns då risk för stillastående vatten i änden som jag pluggar? Vad finns för andra alternativ?

Tacksam för hjälp!

/Samuel
menar du att några centimeter vatten inne i fördelaren skulle bli stillastående? I så fall ingen fara. Turbelens kommer blanda ut det i så fall. Se https://www.sakervatten.se/branschregler/online/4/1
där är det en bild som visar just en sådan proppning med avstängningsventil.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Tack proffsrik!
Det var precis så jag menade. Jag har hört lite olika om just detta, men inte hittat någon angivelse om vad ”omedelbart intill” innebär i praktiken.

Det verkar ju iallafall enligt din beskrivning och bilden i säker vatten som att det inte är någon fara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.