Jag misstänker att min diskmaskin suttit i väldigt många år och hade tänkt byta ut den, problemet är att jag inte får loss vattenanslutningen. Sitter i ett 45cm skåp där jag kommer åt med en polygryp, dock så sitter själva kranen inte fast i något så får ingen vridkraft. Satt förut med tre pluggar i väggen men dessa lossnade när jag försökte vrida.

Vattenanslutning med polygryp och lösgående kran omgiven av flexibla rör och sladdar i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du måste naturligtvis ha två tänger. En du sätter på kranen och en på slangnippeln.
Sen är det bara dra åt olika håll med tängerna.
Du kan ju inte bara dra i nippeln med en tång, då lossnar den, så som det skedde för dig.

P
Du behöver nog en till tång att hålla emot med,stäng gärna av vattnet innan om något går snett :)

Edit: tvåa igen:)

Jag har testat med två verktyg och hade en kompis över lunchen idag där vi försökte båda samtidigt. Får verkligen inte loss den.
Utrymmet kan vara en faktor, men vill inte behöva montera isär bänkskivan. Vad kan jag göra?

Fortsätta med två tänger, se till att du drar åt rätt håll bara.
Beroende på hur det sitter kanske du kan skapa mothåll med ett rör som du trär över kranen? och då bli stabilare med polygripen du lossar med.

Du kan även använda (försiktigt) vattenstoppet att vrida med samtidigt med tången.

P
Och du drar den mässingsfärgade delen åt vänster?

T
Pröva med en rörtång om du kommer åt, försök sätta en polygrip på "fasta" delen så den låser mot väggen.

Ta bort den blå pluppen (liten vass skruvmejsel) och skruva sen bort vredet på kranen. Då kommer du åt med en skiftnyckel på kranens ”pip”. Skulle även lägga något surt i gänga först (typ lite citronsaft) för att lösa upp kalk som fungerar som gänglåsning.

Stor risk att du ändå måste ta av vredet för att stänga ventilen om den stått öppen länge

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.