Vi har ett gammalt badrum där duschslangen tråkigt nog har börjat glida isär. Tror att den helt enkelt är monterad fel. Det verkar som om armaturen skall vara monterad med uttag för slang på undersidan. Men kan man bara sno den eller hamnar varmt o kallt fel då?

• Duschblandare med en duschslang som ser ut att glida isär, monterad ovanför ett badkar mot en marmorerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre duschblandare med glidande duschslang kopplad på ovansidan mot marmorliknande kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Den är felmonterad men om du vänder på den blir det fel med varmt och kallt ja.
Ingen aning om den där går att bygga om invändigt för att lösa det. Däremot kan du säkert lösa ditt problem genom att sätta på ett böjt rör på utgången.

Hamnar varmt och kallt fel i en termostatblandare så funkar den inte som den ska.
Kan hända att dom dragit fram varm och kall fel därav monteringen av blandaren upp och ner

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
P
Vilken sida är varmvattenröret på ?

Krilleman
Jag vet att Orsa har haft en blandare med ”fel” anslutningar för dessa tillfällen, men jag hittar inte den just nu...

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Ser ut att sitta lågt, kan ha suttit en äldre badkars blandare där tidigare som är vända åt de hållet.

T topmount skrev:
Ser ut att sitta lågt, kan ha suttit en äldre badkars blandare där tidigare som är vända åt de hållet.
Jo det är nog det gamla badkaret som dom som hade fram till på 70-talet, då den nuvarande inredningen kom in.

Tack för inspel. Det är som jag trodde då. Rörmokaren har gjort så gott det gick med den gamla rören. Är det någon som vet om man kan få tag på ett böjt rör som passar till duschslang? Vet att det fanns på gamla badkarsblandare.

Krilleman
Är det felkopplat?

Alltså varmtvatten i högeranslutning och kallt till vänster?

Krilleman
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Här är den som jag menade i tidigare inlägg.

Visserligen 150cc men det finns adaptrar om så önskas!

[länk]

[bild]
Tack!

Krilleman Krilleman skrev:
Är det felkopplat?

Alltså varmtvatten i högeranslutning och kallt till vänster?
Nej eller ja den är väl satt upp och ned för varmvattnenröret är på ”fel” sida antar jag.

tommib
Spola varmvatten en stund och känn på anslutningarna så vet du hur det ligger till.

Bra produkt för övrigt.

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Vet inte riktigt vad jag skall göra köpa ny blandare, få tag i en rörböj eller bara låta det va . Skall väl renovera så småningom men det dröjer nog ett tag till. Irrande att det ser ut sonder gör slangen får ju ett veck som säkert går av.
tommib tommib skrev:
Spola varmvatten en stund och känn på anslutningarna så vet du hur det ligger till.

Bra produkt för övrigt.
Ja ok grejor skall kolla när jag kommer hem.

Kan du inte bara köpa en ny duschslang så länge då, tills du ska renovera?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.