A
Jag har en 42 meters 25mm pem-slang som levererar vatten och ligger under ytan på tomten, denna fryser ibland på vintern så jag skulle vilja ha en frostskyddskabel inuti den. Att gräva upp den är otänkbart så jag måste på något set trycka den hela vägen.

Vilken kabel skulle funka för detta?

Klarar man trycka en kabel 42m?

• Gilla
BoC011
  • Laddar…
Kan du inte blåsa en draglina först?
tunn tråd med lite tuss längst fram

• Gilla
AbRhesus
  • Laddar…
A
T topmount skrev:
Kan du inte blåsa en draglina först?
tunn tråd med lite tuss längst fram
ja det var ju ett bra tips, ska prova det :-)

Har du inte tryckluft brukar det funka och suga med dammsugaren också

T topmount skrev:
Har du inte tryckluft
så köper du en billig kompressor för 500-1000 kronor. Otroligt användbart som husägare och du kommer att undra varför du inte skaffat en för länge sen. :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Ok så tar jag en fiskelina med en bomullstuss frampå och kompressorn men måste jag inte täta där jag blåser för att få tryck nog enda fram till 42meter?

Dammsugaren är ju oxå något som ska provas :-)

Krilleman
När jag blåste i en draglina i min PEM blev det en hejdundrande fart direkt. Jag använde murarsnöre och bomull.

I med tussen och linan, applicera sprutpistolens munstycke i din PEM och kör! (y)

Och skulle det inte fungera så finns det "käppvindor" som används inom t.ex. koppa/fiberområdet. Inte för att köpa men att leta upp någon som kan dra i din värmetråd eller få låna/hyra.

A
Tack för alla tips!

Fick gänom en draglina med min utomhus damsugare och med hjälp av att jag slo på vatten lite, det var utroligt segt.
Sedan tejpa jag fast draglinan i värmekabeln och dro den gänom :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.