Hej
Har nyligen bytt vvb. Den jag hade trodde jag av någon anledning var från 1986.

Om man tittar på fältet "Tillv. Nr" så står det 78.

Det kan väl aldrig vara så att den är från 1978?

Jag vet tyvärr inte varför jag trott att den varit från 1986 heller.

Mvh
Fredrik
 
  • Etikett på varmvattenberedare med tillverkningsnummer 78, som felaktigt trott vara från 1986.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Set står 78 på skylten, säkert 5 mm gods i den, har set dom förut ( finns en av elektrouluxliknade med ) lite knepigt med patron men tror det går skaffa, kan hålla många är till om den inte är läck nu
 
Hmm, fårstår inte varför bilden blev upp och ner.
Testar igen.
 
  • Upp och ner bild av en vattenvärmare med tekniska specifikationer och en varningsetikett synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Set står 78 på skylten, säkert 5 mm gods i den, har set dom förut ( finns en av elektrouluxliknade med ) lite knepigt med patron men tror det går skaffa, kan hålla många är till om den inte är läck nu
Hej
Menar du att du misstänker att den är från 1978?
Mvh
Fredrik
 
Jepp, en rund rackare med en patron inmonterad underifrån, där är även termostaten och överhettningsskyddet monterat, det är en klenod och kvalitet av äldre sort och inte som idag skräp med minsta möjliga materieltjocklek och framför allt svetsade dom ordentligt på den tiden, inga snabbsvetsar med porer där inte ( tunt gods är lika med nästan porer )
 
Otroligt, tackar för svaret.

Tänkte från början evetuellt återanvända den, men nu när jag demonterade och tömde den så rann det ut några deciliter mycket tjockt rostvatten och något annat konstigt jox. Så jag tror den är att förpassa till de sälla jaktmarkerna.

Men den har verkligen funkat bra.

Mvh
Fredrik
 
Vår nya vvb, från Nibe, ska vara rostfri, jag hoppas att den i alla fall håller 10 år.
 
F fredand44 skrev:
det ut några deciliter mycket tjockt rostvatten och något annat konstigt jox.
Det kommer du att få i din nya med, så det är inget nytt under solen, hade bara varit att spola ur och använda ett tag till
 
Aha så du menar att om jag kör med trädgårdsslangen i ena hålet så borde jag kunna spola ren den tillslut?

När jag höll på och tömma den tog det ganska lång tid att få ut allt, det bubblade och höllpå om vart annat och så kom vattnet i stötar.
 
Mycket skit som satte sig i utgången (hetvattensidan ) och tar ett tag att få ut, men nu är det försent då du tydligen har en ny och hoppas att den kommer att hålla den tid som du förväntar dig. Hoppas att du inte har kalk i vattnet, rostfritt och kalk gillar inte varandra, men det får framtiden säga något om. Annars så kan det sägas mycket om livslängd på en VVB och det dryftas även på detta forum. Lycka till och ETT GOTT NYTT ÅR på ER
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.